Khamis, Mac 05, 2009

Aku dan Paksu

1. aku penah bela berudu sbb aku sangka tu ikan laga..pksu aku penipu siot..dia gtau dia tangkap ikan laga untuk aku..so aku bela la 'ikan laga' tu sampai depa tumbuh kaki..aku igat ikan laga tu mngalami proses evolusi cm dinosour brubah jd buaya..rupa2nya berudu..aku kna marah ngn tokwan sbb bela berudu dlm umh dia.hampeh tol..

2. ms umo aku 7 tahun,aku penah kna libas ngn tali pinggang abah oleh mak aku sbb curi2 mkn aiskrim.Aiskrim tu plak dibeli oleh paksu n dia yg suh aku mkn.ms tu aku mngalami pnyakit asma yg melarang aku mkn aiskrim.kalo aku mkn aiskrim,aku akan btuk tanpa henti.pastu pnyakit asma mnyerang..mak marah gila babas..tkut siot tp aku haram x nangis pn wlaupn berbirat peha aku kna libas.beberapa minit kmudian,aku dpt tau paksu yg gtau mak aku mkn aiskrim..haiyakkkk!!!

3. aku penah panjat pokok rambutan yg kedudukan dia blakang kandang lembu tokwan aku.ms dh dok atas pokok tu bru aku tau yg pokok tu ada kerengga.sakit siot aku kna geget ngn kerengga..aku mnangis gila babas smbil jerit panggil paksu aku suh dtg tolong..paksu aku tgk smbil glak2 pastu blah smbil kayuh basikal dia.nsib baik anak jiran tokwan aku,azam nmanya mai tlg aku..kalau tak muka aku mesti bengkak mcm belon.

4. aku penah ponteng skool gara2 main air bendang melintas jalan tar kampung aku..punya syok main air,tangkap ikan tgk org tangkap belut sampai terlupa nk p skool.padahal aku dh mmg dlm perjalanan pun.Suasana kt situ mcm pesta keramaian siot.Pastu aku nmpak paksu balik dr skool.dia sesi pagi,aku sesi ptg..dia nmpak aku..tp dia x tegur trus blah..bbrp minit kemudian mak dtg tarik tlinga aku depan org ramai..skit gila..mcm nk trcabut tlinga aku.Nasib baik x jd cam tlinga nabil..sampai rumah aku trus kna tibai ngn penyangkut baju..sakit gila siot..tp aku x nangis pn..aku kn hero..eh silap..heroin..heee...

5. Tokwan aku da sebuah beca,tp bkn beca bw org cam kt melaka or kt blah pulau sna noh..tp beca bw barang..kami pnggil basikal roda 3.1 hari aku ngn sepupu n adik aku mirul dalam diam2 amik roda tiga tokwan naik ramai2..aku ngn sepupu aku aiman tukang kayuh..yg lain2 duduk dlm tempat barang..ms lalu kt jalan tar kecik yg kiri kanannya adalah bendang aku hilang kawalan.Apa lg..basikal roda tiga msuk dlm bendang berlumpur.Masa tu toksu aku ada kt situ.dia bkn nk tolong kami.lg mau gelak adala..hampeh..balik ja umah trus kna marah..spt biasa aku paling truk kna..hampeh skali lg..dan paksu la dok prangat2 tokwan bg aku kna marah lagi truk..issshhhh!

6. setiap bulan puasa,depan umah aku penuh ngn budak2 main mercun..1 mlm,ms tu umo aku 7 tahun,makcik ngn makjang datang umah nk buat kuih raya ngn mak.Aku kt luar main mercun ngn paksu and the geng..pastu mercun aku dh abis..mnta kt paksu sket mercun dia,tp haram dia xbg..kedekut btul..jd aku amik kputusan duduk ja tgk depa main..tiba2 mercun tbuan(bentuk cam tebuan,leh trbang) yang paksu bakar tadi masuk dlm umh n meletup btul2 kt ruang tamu kt tmpat mak bakar kuih..mak marah gila..tgk muka pn tau..tp belum sempat mak buka mulut nk tanya sapa punya keja,paksu trus cakap aku pnya kerja..tanpa usul periksa,sperti biasa...hampeh tahap dewa btul la..

7. ni masa bulan puasa gak..ms tu waktu tghari..paksu ngn kwn2 nk g main mercun yg meletup kuat tu..aku xtau nma mercun tu,,tp kecik2 ngn pnjang sket kaler merah.aku nk ikut tp paksu xbg..aku ugut nk kasitau tokwan paksu kuar main mercun tghari rembang cmni...paksu xdak pilihan bw gak aku..kampung aku cmpur melayu cina india..ada 1 india tu,dpn umah dia da busut bsar nk mampus and india tu dok smbah2 busut tu hari2..tp hari tu paksu and the geng letupkn busut td ngn mercun tu..pa lg..india tu kuar la..depa suma lari tggl aku sorg2 kt busut tu..india tu marah2 maki aku dlm bhs tamil..cilakak btul!!!

8. Aku cukup tkut nk mandi dlm bilik air umah tok sbb besar ngn agak gelap sket..stiap kali tok suh aku g mandi..aku jd cuak..tp p gak mndi sbb tkut tokwan marah sbb xmau dgr ckp tok.1 hari,tgh mandi smbil mnggigil takut..tetiba aku dgr satu suara panggil nama aku..
"hei...mira..kau buat apa tu?"lbih kurang cmni la sora tu tnya..dh la angker gila..tp aku ckp gak ngn suara tu.Mula2 tkut,lma2 dh x takut..stiap hari sambil mandi aku sembang ngn suara tu.dan aku pk tu msti suara putera bunian yg nk kwn ngn aku..tp 1 hari rahsia telah trbongkar..tu rupanya suara geng2 paksu aku..paksu suh depa pekena aku..apada..penaya budak umor 6 tahun..gilak!!

9. Pada 1 tghari cuti skool,aku follow paksu merayau2 dlm kampung..tiba2 paksu and the geng dpt idea nk masak telur goreng..depa p curi telur ayam kampung makcik mana tah,pastu paksu amik sket minyak gas(minyak tanah) tokwan,and sorng kawan paksu amik kuali kt umah dia..depa goreng telur dlm semak tepi umh tok pakai minyak tanah..aku jgak la dipaksa jd tukang rasa..nsib baik x mati keracunan..

10. kalau paksu xkuar ngn kwn2 msti dia main masak2 ngn aku kt blakang umah tokwan.1 hari paksu nak masak sup la konon..paksu nyala api..amik periuk lama tok yg xguna dah,paksu rebus air,,pastu kami buh mcm2 daun dlm periuk tu..ubat2 tok jugak kmi msukkan dlm periuk tu..abis suma ubat tok kmi guna..pastu tetiba geng paksu ajak kuar naik basikal keliling kampung.tinggal la aku sorg2 mneruskan sesi masakan.tiba2 tokwan muncul,marah gila tokwan bila dpt tau suma ubat tok dh kami masak..piaaappp! aku kna pukul...mak balik keja...piaaappp! kena lg da..smpai la aku x puas ati pasal kes ni..huhuhu..

2 ulasan:

ieka berkata...

hee.. nakalnye mira..
hmm.. esok ank xatu la cm ne kn..
hehe...
cite menarik sgt..

mira amair berkata...

hehe..mmg nakal pn eika ooii..byk gila crita nakal..tu bru sket..anak?hahahaha..kalo ikut prangai mira jenuh la..huhuhu..

PERINGATAN PENTING YANG POYO

Semua karya yang ditulis dalam blog in adalah hak milik pemilik blog ini.Sebarang tulisan yang ingin di-copy adalah diminta meminta izin dahulu dari pemilik.Sebarang pengopy-an yang diambil tidak meminta izin terlebih dahulu,pemilik tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang.



Gila serius la peringatan aku ni..

Huuuuuu!