Jumaat, September 09, 2011

OH PAKCIK MAN!

Pakcik Man seperti Pakcik-pakcik yang lain tinggal dikampung.Umur pakcik man 57 tahun dan Pakcik Man bukan la seorang pesara Kerajaan mahupun pesara Badan Berkanun.Pakcik Man jugak bukan la pesara Swasta mahupun pesara dari kilang-kilang.Pakcik belum pernah bersara lagi dan takdak istilah bersara dalam hidup Pakcik Man sebab pakcik Man adalah seorang pesawah.Selagi pakcik Man larat dan kuat..Pakcik Man akan membajak sawah.

Pakcik Man bukan la sama macam pakcik-pakcik yang lain sebab kebanyakkan pakcik-pakcik lain di kampung beliau berbini tapi pakcik Man tidak berbini sebab pakcik Man Duda beranak 5 sejak 20 tahun yang lalu..Arwah bini Pakcik Man meninggal semasa melahirkan anak bungsu depa.Musnah harapan Pakcik Man nak ada anak sepuluh orang.Anak Pakcik Man semua lahir selang setahun..jadi tiap-tiap tahun Arwah bini Pakcik Man beranak..Pakcik man target sebelum umur 35 tahun dia dapat 10 orang anak..dah rezeki dapat anak 5 sahaja..Pakcik Man terima.


Pakcik Man macam pakcik-pakcik lain kat kampungnya juga hari-hari lepak dekat kedai kopi hujung kampung milik Talib.Ada masa ja mesti Pakcik Man lepak dekat kedai kopi Talib sebab anak-anak Pakcik Man dah besaq..dah kerja pun ada..yang bungsu ja masih lagi belajar kat USM Pulau Pinang..Nak jadi cikgu kata..Di kedai kopi Talib,Pakcik Man bukan macam Pakcik-pakcik lain yang rabung bersembang macam-macam topik..dari politik sampai ke kisah janda kiah perut kempis tu..Pakcik Man duduk di satu sudut minum kopi dan pekena Mee goreng hari-hari sambil layan baca paper Harian Metro yang memang hari-hari talib beli letak kat kedai kopi dia..
Setengah pakcik-pakcik gelar Pakcik Man takdak nafsu sebab setiap kali depa bercerita pasal kiah janda perut kempis beranak satu tu..Semua orang pakat duduk rapat..tak kira la laki orang..duda mahupun anak teruna..semua nak tau pasal Kiah Janda.Semua orang teringinkan Kiah Janda..Semua orang kutuk bekas laki Kiah janda yang sanggup ceraikan Kiah janda sebab tergila-gilakan minah Indon yang bekerja satu kilang dengan Jamal..Depa syak Jamal kena guna-guna..Semua orang tau Minah Indon pakar guna ubat guna-guna.Tapi Pakcik Man tidak..Dia langsung tak join depa..Yang dia tau baca paper Harian Metro kat satu sudut.SEbab tu orang cakap Pakcik Man takdak nafsu.


Satu hari hari heboh satu kampung yang Kiah Janda Perut kempis dipinang orang.DEkat kedai kopi talib semua bercerita pasal berita tersebut.Kebanyakkannya tak puas hati.Siapa lelaki yang poitong line depa tu?Baru saja dok berkira-kira mahu ambik Kiah Janda jadi bini nombor dua,tiga atau empat walaupun tak mampu..Yang bujang pun tak puas hati,Kiah Janda yang baru umur 21 tahun tu diangan-angankan untuk jadi bini depa walaupun tak bekerja dah di rembat orang.Semua orang kecoh..Talib pun turut kecoh.Masing-masing nak tahu siapakah mangkok hayun yang nak jadi laki kedua Kiah Janda tu..Tapi Pakcik Man diam saja disatu sudut sambil baca Harian Metro.


Tiba hari pernikahan Kiah Janda yang tak janda dah tu pakat-pakat datang ke kenduri rumah ibu bapa kiah.Misteri siapakah mapley Kiah janda yang tak janda dah tu harus dipecahkan sebab tak siapa pun tau siapakah gerangannya lelaki itu sebab Mak bapak Kiah pun tak bagitau sapa-sapa pun siapa laki kiah tu.Adik beradik kiah pun turut bersekongkol diamkan diri..Makcik Temah jiran Kiah Janda pun turut diamkan diri.Sampai ja rumah mak bapak kiah..Masing-masing menuju ke dalam rumah kiah..Kiah tengah bersanding..Nasi kenduri depa tolak tepi dulu..Siapa mapley si Kiah ni jugak depa nak amik tau..Masuk ja kat ruang tamu mak bapak kiah,masing-masing terkejut..Rupanya mapleynya Pakcik Man.!!


Ada yang pengsan,ada yang kena sawan..ada yang belah balik rumah macam tu sahaja pun ada.Masing-masing tak percaya.Pakcik Man yang dikatakan takdak nafsu tu rupanya dapat si Kiah.Pakcik Man yang pendiam dan tak gatai tu rupanya laki kiah.Pakcik Man yang ada anak dara sebaya Kiah tu rupanya laki kiah.Pakcik Man atas pelamin tersenyum sakan.Dengan berspek mata jenama RayBan yang dipinjam dari anak sulungnya itu Pakcik Man tersenyum girang.Hari ni baru orang boleh nampak muka gatal Pakcik Man.
Diam-diam berisi rupanya Pakcik Man ni..

2 ulasan:

intan.maisarah berkata...

itulah dianya
pakcik man mmg terer

Amira Amair The Poyos berkata...

Intan..



mau tak terer..tanah sawak berelung-relung..7 keturunan pun blum tntu habis makan..heee!!

PERINGATAN PENTING YANG POYO

Semua karya yang ditulis dalam blog in adalah hak milik pemilik blog ini.Sebarang tulisan yang ingin di-copy adalah diminta meminta izin dahulu dari pemilik.Sebarang pengopy-an yang diambil tidak meminta izin terlebih dahulu,pemilik tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang.



Gila serius la peringatan aku ni..

Huuuuuu!