Rabu, Ogos 19, 2009

I believe I can fly Part 1

Hampir tersedak aku bila Nab bagitau dia nak keluar asrama.Angin takdak..ribut takdak..tiba-tiba ja nak jadi budak luar plak dah..ni mesti da tak kena kat dorm dia ni,kalau tak buat apa dia kalut sangat nak keluar asrama.

"Yang hang kalut sangat nak keluar ni pasaipa?hang ada prob ka dengan budak dorm hang?"Aku menyoal Nab tanda nak kepastian..Anis,Ctah ngn Putri mengangguk ja sambil menyumbat nasi dalam mulut depa..pelahap btoi kawan2 aku ni..tambah2 Si Anis tu..tak cukup nasi dia..nasi dalam pinggan aku pun dia sapu..badan maintain ramping jugak aku tgk walaupun pelahap..

"Tahun ni kita nak SPM..Aku rasa kalau klau aku dok hostel..mmg tak bleh blajar ar..asyik sembang ja.."huiii...macam mengata aku sama ja minah ni..aku pun kuat menyembang jugak..waktu prep orang dok study..aku melalak sakan..bukan dengan orang lain..dengan depa2 ni jugak..

"Aku dah tulis surat..satgi aku bagi surat ni kat pakcik Mat Noor..petang esok aku blah kot.."sambung Nab lagi sebelum menghabiskan makanan dalam pinggan dia..Aku diam ja..maknanya pasni salah sorang dari sekutu aku takdak dah kat asrama..kesunyian betul la...

Seperti yang dikata,petang tadi dia dah blah..sedih betul..nanti kalau cuti minggu balik kampung..aku menapak naik bas sorang2 la..kalau tak aku menapak dengan Nab..Aku rasa kekurangan gila bila salah sorang dari kawan baik takdak kat asrama..Apa dah jd dengan Wanted Girl pasni?Aku plak yang Emo..depa yang lain relax ja aku tgk jalani kehidupan harian depa dengan penuh sifat nakal2 manja tu..

Setiap hari dari bangunan vokasional yang mengadap dengan pintu pagar sekolah,aku tengok Nab happy ja melangkah kuar dengan penuh semangat..Tiba2 aku rasa jeles la plak tgk..Nab boleh balik rumah hari2..sedangkan aku tak boleh..Nab boleh makan nasi mak dia masak setiap hari..aku nak makan masakan mak seminggu sekali pun belum tentu..Nab boleh tgk tv setiap hari pas study..aku plak..pas study tido ja..tak menjana minda langsung..dunia luar jadi apa pun aku tak tahu..Kadang2 aku rasa Nab makin cerdik dari aku..semua berita dia tau..Aku?yang aku tahu hari2 aku ngadap muka Pak jek,kena rotan..boleh jadi kematu tapak tangan aku kalau macam ni..Bila balik dorm,aku rasa kosong..walaupun ramai orang dalam dorm..aku rasa macam aku sorang ja..dok memikir..mesti best dok umah...keinginan aku untuk balik umah menebal..sampai nak menangis pun ada..

1 malam,aku tgk salah sorang dari budak dorm aku takdak..masa tu pkul 12 malam dah..kalau tak masa la budak ni ada dah dalam dorm aku..dok menyembang..malam ni..byang hidung mancung dia pun aku tak nampak..

"Wei,Hawa pi mana?"aku soal Suhada,budak kelas PKA2..katil dia seblah katil aku ja..
"Dia takdak,dia pi rumah kawan sekelas dia.."jawab Suhada sambil susun buku dia dalam beg sekolah..
"Aikkk...macam mana tu?"Soal aku lagi..tak faham...
"Dia fly la...masa balik sekolah tadi,dia keluar jugak sekali dengan budak kelas dia..budak tu dok luar.."jawab Suhada lagi sebelum dia baring pejam mata dia..hampeh! takdan aku nak tanya lanjut lagi..dia dah lena...Tapi biar ar..aku dok pikir pasal budak Hawa tu..boleh plak dia wat macam tu..Pakgad tak perasan ka?Yala..budak asrama keluar sesuka hati ja masa waktu balik sekolah..takkan makan rasuah kot..?



Bersambung...

2 ulasan:

Cikgu Ibrahim berkata...

Saya dulu masa tinggal asrama (Tingkatan 6), saya selalu keluar pergi pekan. Boring duduk dalam asrama sebab selalu kena ganggu dengan budak perempuan (budak perempuan masa tu gatal betul), siap utus-utus surat lagi. Saya lepas 5 bulan terus balik rumah sebab malas nak layan, tak boleh study. Tapi budak perempuan tu terus kejar juga juga masa kat sekolah. Rimas juga dibuatnya. Bila fikir balik, ramai juga yang minat kat saya (perasan la pula), masa sekolah dulu. Tapi saya tak bercinta pasal nak jadi pelajar terbaik.

Mrs Poyo berkata...

to Cikgu Ibrahim:

wah...cikgu glamer jgk ms skool dlu..saya pun tak bercinta jgk..sebab saya prangai mcm laki kot..lagi pun mak pesan jgn bercinta masa sekolah..jd saya ikut ckp mak la..hehehehe..

PERINGATAN PENTING YANG POYO

Semua karya yang ditulis dalam blog in adalah hak milik pemilik blog ini.Sebarang tulisan yang ingin di-copy adalah diminta meminta izin dahulu dari pemilik.Sebarang pengopy-an yang diambil tidak meminta izin terlebih dahulu,pemilik tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang.



Gila serius la peringatan aku ni..

Huuuuuu!