Isnin, April 13, 2009

Zaman Sekarang

Zaman la x sama dengan zaman dulu.Sebab pa aku kata mcm ni?sebab zaman la zaman penuh pancaroba walaupun untuk kanak2 kcik sekali pun.Masa aku umor 7 tahun dulu,aku selamba ja pi sekolah jalan kaki sorang2,angkat kain,masuk bendang sat..balik sekolah,singgah kat gerai tepi sekolah beli air sirap dan keropok super ring,pastu jalan balik sorang2 dengan selambanya..sampai rumah berpeluh ketiak2 sebab rumah aku dengan sekolah jauh masa tu..Tapi zaman la cukup payah nak tengok budak2 umo 7 tahun balik jalan kaki sorang2..semua balik naik van,bas,mak pak amik ataupun abg kakak mai amik.Orang mula takut nak bagi anak pi sekolah sorang2...x kira anak laki ka perempuan ka..orang jadi fobia sejak macam2 kes rogol/liwat melibatkan budak sekolah rendah.Orang zaman la byk yg dah psyko.Dengan budak2 kecik pun nak bernafsu.

Masa aku dah mula umo 11 tahun.Mak dh bagi aku pi sekolah naik basikal.Aku pi sekolah dengan happynya.X payah nak jalan kaki lagi sampai berpeluh2 ketiak aku.Aku happy sebab boleh welly(aku xtau eja perkataan sebenar) sampai terselak kain2 sekolah aku.aku boleh lumba dengan kawan2,boleh kayuh basikal dalam bendang yang kering akibat kmarau..tapi budak la naik naik van,bas,mak pak amik ataupun abg kakak mai amik.Orang takut dan fobia sebab banyak kemalangan melibatkan budak sekolah.Kena langgar lori tanah,kontena,kena belah ngn motor mat rempit,motor bapak budak,kena langgar dengan keta..orang zaman la suma nak bawa laju2..smpai kawasan sekolah pun nak bawa laju.

Masa zaman sekolah menengah,aku nak kuar mana2 pun mak bagi..janji sebelum mahgrib sampai kat umah.Tapi zaman la remaja sekolah menengah terutama yang perempuan kita rasa risau bila izin depa keluar dengan kawan2.takut jadi kot lain..kena bawa lari pi negara jiran ka,kena culik dijadikan pelacur ka..pengemis kat negara lain,kena tipu ngn mat rempit ka..kena kenduri beramai2..orang zaman la terdesak nak buat duit sejak ekonomi merudum mcam ni..jual orang la yang paling untung dan pendapatan paling mahal..

Semua x kena zaman la...(dipetik dari kata-kata tok aku)
kalau esok hari bila sampai ke zaman anak2 aku plak macam mana la keadaannya nnti...
takut gua..

2 ulasan:

JohnJenin berkata...

Dunia dah berubah.

Dulu keta tak banyak mcm la.

Dulu orang jahat tak kejam sampai macam tu.

mira amair berkata...

to JohnJenin:

btoi tu pakcik..dlu ragut ja..la ni ragut dgn bunuh skali..betapa rendahnya nilai nyawa pada zaman la ni..

PERINGATAN PENTING YANG POYO

Semua karya yang ditulis dalam blog in adalah hak milik pemilik blog ini.Sebarang tulisan yang ingin di-copy adalah diminta meminta izin dahulu dari pemilik.Sebarang pengopy-an yang diambil tidak meminta izin terlebih dahulu,pemilik tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang.



Gila serius la peringatan aku ni..

Huuuuuu!