Selasa, Julai 06, 2010

Jaga standard tapi poket kosong buat apa...pirah!!!!

Sekarang ni,aku selalu dengar pasal pengangguran yang melibatkan budak-budak lepasan IPT.Kadang-kadang aku rasa kesian sangat dengan depa sebab belajar penat-penat selama ni,dengan mak bapak depa menghabiskan banyak duit untuk depa dapat sambung belajar.Last-last duduk rumah saja sampai ada yang dua tahun habis belajar,masih lagi dok kat rumah tercari-cari kerja.Sebab tu aku bersyukur sangat bila Allah berikan aku rezeki yang murah,aku mudah dapat pekerjaan dalam masa yang singkat.

Tapi aku memang marah bila ada sesetengah graduan yang baru habis belajar,tapi amat memilih pasal kerja.Benda ni dah lama aku rasa orang dok bincang.Tapi sayang,sampai la ada lagi orang-orang jenis macam ni.Selalunya orang yang jenis macam ni kalau bab kerja memang nak hebat saja.Bersesuaian dengan kelulusan depa yang ada Diploma dengan Ijazah tu.Hellooo..!!zaman sekarang orang yang ada Diploma dan Ijazah tu dah berlambak-lambak dah.Bukan takat orang muda,orang yang seusia abah aku pun banyak yang ada termasuk abah aku.Zaman sekarang majikan-majikan dah tak pandang semua kelulusan yang tinggi tu.Yang penting pengalaman,kemahiran.Kalau belajar tinggi-tinggi tapi satu kerja tak pandai buat,buat apa?merugikan syarikat saja.Kalau zaman bapak-bapak kita dulu boleh la.Jumlah orang yang masuk universiti bukan macam sekarang.Boleh dibilang,sebab tu mudah dapat kerja.Kalau sekarang,nak dapat kerja ikut bersesuaian dengan yang kita belajar,payah.

Tapi,nak dapat pekerjaan yang lain dengan bidang yang kita belajar memang banyak,tapi ikut yang aku tulis diatas tadi la.Memilih!! Kalau takat kerja kilang,kerja kat supermarket,jadi saleman/salegirl ka..atau bekerja sambilan ka..tapi tu la kan..sanggup tak kerja duduk dirumah saja,makan minum berak tong mak bapak tanggung,lepak sana sini dari milih pekerjaan yang bagi mereka menjatuhkan standard.Cisss!! Apa bodohnya pemikiran depa ni.

Ada jugak setengah dari orang-orang jenis macam ni yang memilih nak kerja kerajaan ja.Selagi tak dapat kerja kerajaan,selagi tu dok menunggu ja.Tak pandang dah kerja lain.Padahal kerja lain yang setaraf banyak.Saja gatai dok tunggu jugak.Tak kebodoh ke namanya tu.Apa salahnya hang kerja yang lain dulu,sambil-sambil kerja,sambil-sambil la apply kerja lain..ini tak,dok melangut depan pc.Buka laman web berkaitan mencari pekerjaan,tapi habuk pun takdak.

Kalau bab mengutuk kerja orang lain memang nombor satu.Kalau kerja kilang kata tak stabil,billa-bila kena buang,sesuai untuk orang PMR saja.Kalau jadi jurujual,tak standard la..tak sesuai la,padahal orang yang kerja kilang,jurujual lagi banyak duit dari kau yang habuk pun tarak dalam poket.

Tolonglah,jangan kutuk kerja orang lain sedangkan anda tidak bekerja.Tak malukah anda.Orang yang bekerja kilang boleh dapat gaji beribu,anda yang berpelajaran tinggi,satu sen pun minta kat mak ayah lagi.Dan kerja la yang mana ada,jangan la dok membangkai ja kat rumah,kerja ada banyak,tapi kerana jaga standard,tutup mata seolah-olah kat Malaysia ni kekurangan pekerjaan.
Bodoh!!



Marah pada seseorang yang terlalu menjaga standard dan nak kerja kerajaan ja...

Tiada ulasan:

PERINGATAN PENTING YANG POYO

Semua karya yang ditulis dalam blog in adalah hak milik pemilik blog ini.Sebarang tulisan yang ingin di-copy adalah diminta meminta izin dahulu dari pemilik.Sebarang pengopy-an yang diambil tidak meminta izin terlebih dahulu,pemilik tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang.



Gila serius la peringatan aku ni..

Huuuuuu!