Isnin, Disember 12, 2011

SUGAR GLIDER..ADAKAH BELIAU SESUAI MASUK DALAM KELUARGA KURANG BESAQ AKU NI?

Sugar Glider atau nama saintifiknya Marsupial(Aku selalu tersebut marsupillai..yang aku tau nama jalan opis aku AmurugamPillai..mybe sebab tu aku selalu silap sebut..hahhaha) adalah sejenis menatang menyerupai tupai tapi boleh terbang..hahahahahahahahahahahha..kalau dalam bahasa melayu maybe di panggil tupai terbang kot..ngeeee..





Sugar Glider ni tergolong dari Marsupial Australia..Selain Marsupial Australia..ada lagi satu jenis Marsupial..iaitu Marsupial Amerika...Jadi selain Sugar Glider ada lagi la menatang Marsupial Australia ni yang ada Glider-glider(macam sebut geli-geli plak..hahahha) contohnya Squirrel Glider,Yellow Billied Glider,Mahogany Glider dan Feathertail Glider.Tapi aku tengok macam si Sugar Glider ni di minati oleh warga Malaysia untuk membelanya mybe sebab wajah dia yang manis itu..macam simanis 17 lagaknya kheeenn..






Sugar Glider ni banyak terdapat kat Tasmania,Papua New Guinea dan Kat Indonesia pun ada..Apasal kat Indonesia pun ada?Awat Indonesia tergolong dalam benua Australia ka?huuuuuu!..ni tak puas hati ni..kalau Indonesia ada mesti la Malaysia kena ada..kita kan serumpun..huhuhuhu...





Tapi jangan susah hati sebab Sugar Glider ni dah banyak orang biakkan kat sini untuk dijual sebagai haiwan peliharaan..Jadi tak payah la hampa nak susah payah pi sampai Papua New Guinea semata-mata nak cari menatang ni kan..kat sini pun adala..Yang aku tau la..harga seekor Sugar Glider ni ialah RM280 seekor dan ada yang lebih lagi pun ada..






Sebelum ni kawan sekelas aku masa kat Politeknik dulu ada jugak dok tayang-tayang Sugar Glider dia ni kat blog dia dan facebook..tapi buat tak layan jela kan..sebab aku tengok macam geli ja menatang ni..haahhahahhaa..Tapi bila orang-orang kat opis aku pakat dok cerita pasai Sugar Glider depa..aku pun pi la siasat kat Google kan..Tengok,belek..tengok lagi..bila tengok lama-lama jatuh cinta pandang pertama plak..hahhahahaha..Aku rasa aku terbekenan la kat Sugar Glider ni la..rasa macam nak beli la sekoq..hahahhaha..








Dan aku rasa la kan..aku nak pujuk la Incik Bachok jangan beli Arnab spesis Teddy bear yang bulu lebat tu kat aku..Sebab aku rasa nak jaga arnab jenis tu macam susah la..nak kena jaga bulu dia lagi..nak kena rajin cukur bulu dia kat kemaluan dia lagi nak bagi senang dia nak membuang kan..adoi..aku kalau jenis banyak kerja nak kena buat ni aku malas ni..Kucing aku si Baby tu pun aku malas nak maitenenkan..Inikan pulak arnab jenis tu kan..Tapi Incik Bachok macam nak sangat-sangat aku bela arnab tu..Wuuuuuuu!




Sugar Glider ni depa kata senang ja nak bela..Tak payah nak cukur-cukur bulu..Kasi makan buah apa pun dia sebat makan kan..Baik aku bela Sugar Glider kan..huhuhuhuhuhu..




Nak Sugar Glider!!!!! Nak jugak!!!!!








Miss Poyo tengok la kecomelan aku!! hihihi..




Nak..nak..plezzz! nak sangat-sangat..




1 ulasan:

ctnorhatika berkata...

adoyaiii..ika tgk pic je jd rindu kn jenny n jack ank2 ku..huhu...

PERINGATAN PENTING YANG POYO

Semua karya yang ditulis dalam blog in adalah hak milik pemilik blog ini.Sebarang tulisan yang ingin di-copy adalah diminta meminta izin dahulu dari pemilik.Sebarang pengopy-an yang diambil tidak meminta izin terlebih dahulu,pemilik tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang.



Gila serius la peringatan aku ni..

Huuuuuu!