Rabu, Oktober 26, 2011

ISTIMEWA DEEPAVALI :BERMAIN MERCUN DAN KUIH SAMPRIT






Dulu..bila time raya Aidilfitri ja..mesti ada orang main meriam buluh..Dum Dam Dum Dam dok bunyi kat kampung aku..Kadang-kadang bunyi lain macam macam orang lempaq bom pun ada.Time tu..nak tidoq pun susah..Depa dok main sampai pukoi dua tiga pagi.Kadang-kadang tu berlawan plak dengan kampung seblah..Bunyi meriam sapa yang paling kuat.Tu belum yang main mercun bola la..mercun roket la...Memang kecoh sepanjang bulan Ramadhan.

Bila tahun baru cina plak..Lagi sakan depa main..Kan bermain mercun ni asalnya budaya orang cina.Tambah-tambah main mercun papan..Tanpa henti dia dok meletup selagi satu papan tu tak habis.Mercun=-mercun lain pun depa main jugak..Tambah-tambah bunga api yang dok menembak kat langit tu..Kadang-kadang rasa macam sambut merdeka pun ada.Tambah pulak kampung aku ada tokong cina kat hujung bendang sana..Bila malam Tahun baru ja..langit cerah sentiasa.Tah berapa juta la orang cina kat kampung aku berhabis kongsi beli bunga api tu.


Main mercun pada sepanjang bulan puasa dan masa tahun baru cina memang dah biasa la dalam budaya malaysia ni..Dari zaman aku kecik-kecik.sampai aku besaq..Dari zaman abah aku kecik-kecik sampai anak 4 lepaih tu bakal nak dapat menantu dah.Kiranya main mercun time kedua pErayaan terbesaq Melayu dan cina ni jadi benda biasa la..

Tapi sejak setahun dua ni..Aku tengok..Orang India pun da sama naik..Time Deepavali ja...Mesti dengaq bunyi mercun..Malam semalam..lagi sakan..Bayangkan la..Meriam buluh yang popular dalam masyarakat melayu pun depa sapu main jugak..Tu belum cerita pasai mercun papan dengan bunga api merdeka..Cerah aih langit kampung aku...aahaahhaha..

Nampaknya budaya tiga kaum ni dah bercampuq aduk..Bayangkan la kuih tradisional Melayu macam kuih makmur dengan Samprit ada jual kat kedai india dua hari lepas sebelum raya kat kedai India jual barang-barang nak Deepavali..Hahahahaaa..Bagus kan?Kalau kita boleh hidang maruku masa Aidilfitri..Awat depa tak boleh hidang kuih makmur dengan Samprit masa Deepavali kan?hhaahahahaha..

So,malam ni Miss Poyo akan dengar orang India kat kampung dia main meriam buluh sampai pagi la jawabnya..Heeeee!!

Tiada ulasan:

PERINGATAN PENTING YANG POYO

Semua karya yang ditulis dalam blog in adalah hak milik pemilik blog ini.Sebarang tulisan yang ingin di-copy adalah diminta meminta izin dahulu dari pemilik.Sebarang pengopy-an yang diambil tidak meminta izin terlebih dahulu,pemilik tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang.



Gila serius la peringatan aku ni..

Huuuuuu!