Selasa, September 27, 2011

KATAK

Selalunya la..bila kanak-kanak nakal macam aku masa kecik-kecik dulu dok kacau katak or bermain-main dengan katak..gerenti la kaum orang tua,ibubapa terutamanya la mesti cakap camni..

"Men lakatak tu..satgi dia pancut kencing kat mata hang buta baru tau.."

ataupun..

"Haaa..kacau la dia...satgi dia lompat melekat kat p**n tu baru tau..susah nak tarik..tunggu guruh bunyi baru dia lepaih.."


hahahahaha...lawak gila la amaran diatas...yang paling tak tahan sekali amaran kedua tu..hahahah..Ayoyoyo..budak perempuan mesti takut la dengan amaran tu sebab ni membabitkan alat sulit orang perempuan..hahahahhahaha...
Tapi kan..betoi ka amaran tu..??atau satu cara untuk takutkan budak nakai supaya depa tak main dengan katak yang dianggap kotoq tu...
Katak ni..bagi aku la..tak kotoq pun..bagi orang yang tinggai kat kawasan yang ada bendang macam aku..memang dok tau la katak dok dalam mana kan..ofcoz la dalam bendang..kalau kotoq sebab dia dok dalam bendang..maknanya ikan keli sama ikan sepat yang dok melepak dalam bendang tu kotoq jugak la kan..hahahhahaha..


Apa yang buat orang takut dan geli dengan katak ni mybe sebab rupa bentuknya yang huduh tu tambah-tambah katak puru.Lagi satu katak pisang..Ya Allah..licin ja badan hijau dia tu..eiiii...
Dulu..masa aku kecik-kecik dulu..takat pegang katak puru lepaih tu taruk dalam baju orang takdak hal la..tapi la ni..jadi geli gila..Mengada betoi la aku la ni..menyampah!

Apa yang aku tau la kan...katak ni ada 5000 spesis tapi dua ja yang aku kenai pun..katak puru dengan katak pisang..Katak bukit aku penah gtengok..badan mengerutu macam katak puru tapi badan dia besaq gila..! Ayoyo..takut gila beta..hahahhaha....

Kalau dalam bahasa Malaysia katak dipanggil katak..dalam bahasa Indonesia katak dipanggil kodok(Malaysia pun ada yang panggil kodok..contohnya cucuq kodok la..hahahaha),dalam bahasa latin depa panggil Saltare dan bahasa Greek plak depa panggil katak dengan gelaran Anura kot..pandai-pandai ja aku ni kaannnn...


Awat aku nak cerita pasai katak plak malam ni..Sebab tadi aku nampak ada katak puru besaq punya dok melompat sebelah Baby kucing aku...Yang bestnya Baby pun lari lintang pukang bila tengok katak tu...hahahaahhha..Baby ni memang takleh harap la...hahaha..Bila aku tengok baby..aku teringat Incik Bachok sebab dia memang geli gila dengan katak ni..Silap la..masa besday dia aku patutnya hadiahkan dia katak yang berbalut dalam kotak..baru gempak..hahahahhahahhaha... Orang yang takut,geli dan Fobia pada katak macam Incik Bachok ni digelar Ranidaphobia..Ngehngehngeh..











Mesti aku glamer lepaih ni sebab gambaq aku masuk dalam blog Miss Poyo yang hampeh ni..heee!!

Tiada ulasan:

PERINGATAN PENTING YANG POYO

Semua karya yang ditulis dalam blog in adalah hak milik pemilik blog ini.Sebarang tulisan yang ingin di-copy adalah diminta meminta izin dahulu dari pemilik.Sebarang pengopy-an yang diambil tidak meminta izin terlebih dahulu,pemilik tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang.



Gila serius la peringatan aku ni..

Huuuuuu!