Rabu, September 14, 2011

MAZNI DAN BAS

Mazni ialah seorang Kerani bank.Tugas Mazni hari-hari ialah berada dikuanter melayan pelanggan yang datang dengan bermacam-macam tujuan.Nak bayar hutang,nak simpan duit,nak keluarkan duit,nak buat pinjaman..dan macam-macam lagi.Nama pun kerja dekat bank kan.Mazni sebenaqnya baru ja bekerja dengan bank ni..Bank yang agak terkenal kerana cara keislamannya itu..Cewaaahh!!

Oleh sebab baru lima bulan bekerja kat bank tersebut,Mazni tak mampu beli apa lagi..Rumah,kereta,motor malah basikal pun Mazni tak mampu beli.Jadi Mazni pergi ke kerja naik bas.Dua biji bas Mazni naik sebelum sampai ke tempat kerja.Bas pertama dari rumah ke Jetty..Dari Jetty Mazni naik satu lagi bas nak sampai ke tempat kerja pulak.Mazni tak bekerja di Pulau sana..Jadi dekat Jetty Mazni tak payah naik feri la.


Satu hari Mazni tengah tunggu bas kat Jetty untuk pulang ke rumah.Tunggu punya tunggu akhirnya bas yang ditunggu pun sampai..Seperti rakyat Penang yang lain..Mazni berebut-rebut naik bus walaupun iklan kat TV menggalakkan rakyat beratur masa naik bas.Mula-mula memang beratur..tapi bila ada mangkuk hayun mana tah potong line depa..maka semua jadi panik dan berebut naik bas..Mazni pun turut panik berebut sama la..Bila dah bayar tambang.Mazni pun cari tempat duduk..Rupanya banyak kosong..Penat saja Mazni berebut naik bas macam la tak cukup tempat duduk.

Mazni ambik tempat duduk yang tak belakang sangat tak depan sangat.Bahasa paling mudah,Mazni duk di bahagian tengah-tengah bas.Sebaik saja Mazni duduk atas bangku bas,Mazni nampak Man anak sepupu bapak dia pun turut naik bas yang sama.Man yang baru sahaja bekerja sebagai atenden hospital pun naik bus jugak..Nampaknya Man senasib dengan Mazni..Tak mampu beli apa-apa.


Oleh sebab Man ada Mazni rasa dia patut tidoq..Ya Mazni memang kaki tidoq..mana ada kesempatan ja dia tidoq..Cuma dalam bus saja Mazni tidoq-tidoq ayam sebab takut terlepas tempat nak turun plak..Tapi bila Man ada,Mazni pikir mesti Man akan tolong kejutkan dia kalau dah sampai kat rumah depa,jadi Mazni pun tidoq..tidoq..dan tidoq seenaknya..


Tengah baik punya tidoq..Mazni terkejut bila terdengaq bunyi loceng..Mazni buka mata dia..Penumpang yang ramai-ramai dah makin sikit,Mazni nampak Man berjalan mahu turun dari bas.Dalam keadaan mamai..Mazni pun ikut sama..Sebaik sahaja mereka turun dan bas pun berjalan,Man memandang Mazni dengan muka pelik mazni pun pandang Man dengan muka baru bangun tidoq.


"Lorrr..awat hang ikut aku?"Soal Man.

"Kan kita satu kampung..dok tanya lagi plak.."jawab Mazni sambil menutup mulut dia yang sedang menguap.

"Larr...ni baru atas sikit dari kampung Tok Bedu ni..Dekat umah datuk Shariff ni..aku saja turun kat sini nak jumpa kawan aku..hang ikut aku buat apa?


"Laahhhhhhhhh!!!!!"Maxni menjerit kuat.
Akhirnya Mazni berjalan sejauh 2 KM untuk sampai ke Pekan Tasek Gelugoq dan sejak itu jugak la Mazni takmau tidoq lagi ataih bas.

Tiada ulasan:

PERINGATAN PENTING YANG POYO

Semua karya yang ditulis dalam blog in adalah hak milik pemilik blog ini.Sebarang tulisan yang ingin di-copy adalah diminta meminta izin dahulu dari pemilik.Sebarang pengopy-an yang diambil tidak meminta izin terlebih dahulu,pemilik tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang.



Gila serius la peringatan aku ni..

Huuuuuu!