Ahad, Mei 29, 2011

AKU DAN BABY

Sebenarnya...disebalik perangai aku yang kasaq ni..sebenarnya,aku cukup suka dengan Kana-kanak..terutama baby la..yang berumur 4 tahun ke bawah..Kalau 4 tahun ke atas..huh!! siapa ada adik atau ada anak mesti tau kerenah budak yang umur 4 tahun ke atas ni..disebalik kecomelan depa tu..jangan terpedaya...depa punya peel..fuhh!!! tambah-tambah yang jenis pandai bercakap...MasyaAllah...hahahahahahaha...Sebab tu la aku punya minat pada baby lagi...heeee!!


Aku stat pandai mendukung baby masa aku umur 4 tahun..Itu jam...mak baru saja melahirkan Mirul..Time tu,tanggungjawab sebagai anak sulung secara automatik tergalas kat bahu aku..Takdak excuse..time tu..kalau mak perlukan bantuan aku untuk pegang Mirul sekejap..aku kena pegang..tiada alasan langsung..Imagine la kan budak umur 4 tahun dah pandai pangku baby..Rasa bangga jugak la...hahahhahahhahahha..Bila aku umur 6 tahun dan Mirul plak umur 2 tahun..aku dah mandikan dia..basuh berak dia..suapkan dia makan..dan jugak bawa dia jalan-jalan dengan kereta sorong..Tapi bila umur dia naik 4 5 tahun....bermula la aktiviti tumbuk menumbuk antara aku dengan dia..hahahahhaha....




Lepastu..bila aku umur lapan tahun dan Mirul umur 4 tahun..mak lahirkan Aloyah pulak..Time tu..aku bukan takat pangku baby dah..dah tahap mandikan baby dibawah seliaan Tok aku..Tapi kalau ada hari-hari yang tok tak boleh datang rumah aku..aku sendiri mandikan dia dibawah seliaan mak..cara dia senang saja...taruk besen mandi baby kat tepi tempat mak aku melepak sepanjang dia berpantang..taruk air panas dalam besen tu..then air sejuk..mak aku rasa dulu air tu dengan jari dia...bila dah rasa sesuai dia punya suhu tu untuk mandikan Aloyah..baru aku mandikan dia sambil mak perati ja..Tau-tau la kan kalau baby kena air..dia punya raung boleh pecah gegendang telinga..hahahhaha..Aku masa tu dah pandai pakaikan baju..cuci bila dia berak..hahahahhahahaha..Tahi baby macam taik ayam kalerr hitam tu..yang busuk amat tu..taik ayam pandu kalau penang panggil jenis taik macam tu..hahahahaahha..Apekehelnya aku cerita jenis taik ayam ni..hahahahhahahhaa....Bila Aloyah umur 4 tahun..kami dah mula bertumbuk antara satu sama lain..selalunya mak menangkan Aloyah..Cisss...macam tu la nasib kakak sulung..huhuhuhu...




Bila Aloyah dah 4 tahun..mak lahirkan Azhan pulak..time tu..aku dah umur 12 tahun..bab jaga baby ni dah jadi terer la...Masa tu..mak hanya jaga diri dia ja..Azhan pulak..aku jaga sepenuhnya..Azhan menangis tengah malam pun aku bangun salin pampers dan kasi susu kat dia..huhuhuhuhu...Besarkan tanggujawab aku?aku rasa saipa-siapa yang anak sulung tak kira lelaki atau perempuan memang merasa macam mana nak jaga adik-adik..huhuhuhuhuhu...




Kemudian..bila Azhan mula besaq..aku dah mula jaga anak-anak jiran..Selalunya bila mak bapak baby-baby ni nak pi mana-mana dan tak boleh bawa baby..aku la jadi pilihan depa untuk jaga anak-anak depa..kalau aku balik kampung pulak..aku jadi pilihan mak-mak sedara aku untuk jaga anak-anak depa yakni sepupu aku sendiri..Sampaikan ada salah seorang sepupu aku masuk hospital pun aku pi jaga jugak sebab mak dia kerja kan..nasib baik time cuti la..kalau tak aku pun takmau jaga..sekolah kan time tu..Paham-paham la kalau jaga baby yang sakit..asyik meragam ja..serba tak kena..perlu kesabaran jugak la nak jaga..kadang-kadang rasa macam nak nangis jugak la sebab kita buat macam-macam nak bagi dia diam..tapi still nangis jugak..huhuhuhu..





Bila aku tamat tingkatan 5,kalau kawan-kawan lain semua pakat-pakat pi kerja kilang..jadi cashier kat carrefour ataupun jadi salegirl kat Supermarket sementara nak tunggu keputusan SPM..aku amik jalan lain untuk bekerja..aku jadi pengasuh kepada anak cikgu..Ciktu tu punya pengasuh dah takmau jaga anak dia sebab nak pi KL tinggal dengan anak dia..Dah dia pun terdesak cari pengasuh tak jumpa..aku offer diri aku..sebulan RM200..kira banyak jugak la untuk budak yang baru habis sekolah macam aku..kerja kat rumah..cuma jaga kerenah baby jela...hihihihihi...




Tapi..lepas ja aku sambung belajar dan bekerja..Kemahiran aku untuk dukung baby dah makin berkurangan.Tu pun aku baru sedaq bila aku pi melawat Kak Ain bersalin semalam..Masa aku dah dukung anak dia..aku dah mula rasa kekok dan tangan pun terketar-ketar sampai Incik Bachok suruh aku letak balik baby tu kat tilam sebab takut terjatuh..Waaaa..!!!!
Kenapa harus jadi begini..dulu aku pakar dalam hal-hal baby ni..awat aku jadi macam perempuan dungu tak pandai nak handle anak kecil ni..huuuu!!





Tapi aku pegang jugak anak kak ain siap bergambaq lagi..hihihi..Tapi aku tak boleh nak taruk gambaq tu kat sini sebab Incik Bachok tak bagi..aku taktau la sebab apa dia tak bagi..dia just simpan gambaq tu kat dia..kata dia..dia sorang ja leh tengok gambaq tu..Tolong la bro..gambaq tu bukan seksi pun..pakai tudung tu..tapi takpala..dah dia tak bagi..biarkan..kang gaduh besaq pulak..haahhahahahahhahahaha...


Apa pun yang aku rasa pelik bila dia tiba-tiba dia letak tapak tangan dia kat perut aku sambil kata..

"I tak sabar nak tengok ada baby dalam perut you ni..."

What??!!! Tak sabaq nak anak ke bro???nak anak kena kahwin dulu la bro..bukan pakai main tabur benih ja..hahahahahhahaahahhaha..Ingat Angelina Jolie ngan Brad Pitt ka?hahahahahhahahhahha..





Kuang ajaq lu!!Perli kami ka?cinabeng!!

Tiada ulasan:

PERINGATAN PENTING YANG POYO

Semua karya yang ditulis dalam blog in adalah hak milik pemilik blog ini.Sebarang tulisan yang ingin di-copy adalah diminta meminta izin dahulu dari pemilik.Sebarang pengopy-an yang diambil tidak meminta izin terlebih dahulu,pemilik tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang.



Gila serius la peringatan aku ni..

Huuuuuu!