Ahad, Mei 15, 2011

MEMANGGIL DAN KENANGAN URUS HAL KENDURI DENGAN ARWAH TOKWAN

Tadi aku bawa tok pi memanggil orang..Jelajah belah Seberang Perai Utara hingga la ke Sungai Petani Kedah...Waahh..aku dah belajaq cara memanggil orang ni..Yela..mana nak tau nanti bila aku nak kahwin nanti.Tang kawan-kawan mesti la aku yang nak pi panggil kan..Jadi belajar la...muahahahhahhahahha!

Aku rasa banyak lagi tempat nak pi ni..Mybe hujung minggu akan datang plak kot nak pi memanggil..Alaaaa....letih tau tak..Paksu!!! Awat tak memanggil sendiri!! kenapa anak saudara hang yang masih dara ni jugak kena pi..!!! Huhuhuhuhu..

Tadi masa aku bawa kereta tadi nak ke Sungai Petani nak ke rumah adik Arwah Tokwan..Aku terpikir..Kalau la arwah Tokwan masih hidup mesti dia ada kat sebelah aku..Tapi yang ada kat sebelah aku Aloyah ja..Rasa macam sumthing wrong ja tadi..macam ada yang tak kena..

Arwah tokwan Non..seingat aku time masa makjang dan makcik nak kahwin dulu..Dia la manusia yang paling bizi sekali..Urus itu dan ini..Orang yang akan follow dia buat semua tu selain tok ofcoz la aku..Sampai bab memanggil pun aku ikut sebab yang bawa kereta time tu mesti la abah aku...Abah aku kan menantu kesayangan Tokwan..muahahahhaa..Dah tu plak abah aku..aku follow la..time tu kan aku kecik lagi..mana la nak tau bawa kereta lagi kan..

Jadi aku pikir..kalau Arwah hidup lagi..mesti dia akan guna khidmat aku bawa dia pi memanggil sebab dulu sebelum dia meninggal..aku la yang bawa dia pi mana-mana tempat yang dia nak pi..Walaupuun balik dari kerja letih-letih..Bila sampai umah aku ja..Tokwan dah tunggu siap kat ruang tamu aku ajak aku keluar..Aku tak tolak permintaan dia..aku keluar jugak baaiii..Dia Tokwan aku..mana leh hampakan hati dia..

Tadi masa dok lepak kat rumah adik dia..adik berlainan ayah..sebab mak tokwan aku kahwin..cerai..kahwin..cerai..kelima-lima adik beradik tokwan berlainan ayah..tapi mak yang sama la..aku tengok adik bungsu dia tu muka sebiji macam Arwah tokwan aku..cuma yang bezanya arwah kurus kering..Adik dia badan berisi..Demmm..ayaq mata ada kat hujung mata plak..cissss!!

Dan aku rasa kalau la arwah masih hidup..mesti dia sekarang sibuk dok cari lembu nak sembelih untuk kenduri paksu nanti sebab seingat aku la..(kenangan ngan tokwan aku takleh lupa bai..) masa makcik ngan makjang nak kawin dulu..Tokwan sibuk naik moto honda buruk dia yang kaler itam tu(aku bonceng kat belakang..hahahha)..Cari lembu kat tauke-tauke lembu sebab tokwan time tu dah tak bela lembu..aku tak ingat la plak jenis apa motor dia tu..tapi yang aku tau tempat duduk dia senget..bila tokwan naik ja..dari belakang nampak senget macam nak jatuh pun ada..hahahahhaa..Demmm..!!!.aku gelak dengan air mata keluar plak....

Dan aku rasa time-time la tokwan mesti sibuk nak buat mesyuarat untuk urus hal-hal memasak untuk kenduri kahwin paksu dengan geng memasak kampung aku sebab seingat aku..dulu tokwan buat macam tu masa kenduri kahwin makjang atau makcik..Mesyuarat buat kat dewan kampung..makan disediakan oleh mak..bihun goreng sama air sirap..hahahhahahha.....Sekarang benda-benda ni..abah plak kena ambik alih sebab paklong dengan pakngah aku dok jauh...nak harap siapa lagi..abah aku merangkap adik ipar depa ni jugak la...huhuhu...


Ya..betul la cakap Mirul..Rasa macam tak best plak sebab paksu adalah anak bongsu tokwan..tapi tokwan takdan nak tengok paksu kahwin...apatah lagi nak urus hal kenduri dia..Tapi yela..Allah lebih sayangkan tokwan..tak boleh la nak merungut sebab tokwan dah takdak...Huuuuuuuu!!!

Aku harap takdak drama air mata time paksu kahwin nanti macam time-time raya yang lepas..huuuuuu!!!!! Bakal maksu aku takdan nak jumpa tokwan..Jadi dia taktahu betapa baiknya arwah bapa mentua dia tu...


Sampai sekarang aku masih lagi bersyukur sebab Incik Bachok sempat berjumpa dengan arwah sebulan sebelum dia meninggal...Aku iingat lagi wajah arwah masa sembang dengan Incik Bachok dulu..Senyum ja....
huuuuuu!!!



P/S: Aku rasa macam tak patut tapi sampai la aku masih lagi menyumpah orang yang pecah masuk rumah aku dan ambil laptop Mirul sebab dalam laptop dia ada berpuluh-puluh gambar arwah..termasuk gambar sehari sebelum dia meninggal..Demmm!!!! harap orang tu mati kena langgar lori treler..kepala pecah..kaki putus!!

Tiada ulasan:

PERINGATAN PENTING YANG POYO

Semua karya yang ditulis dalam blog in adalah hak milik pemilik blog ini.Sebarang tulisan yang ingin di-copy adalah diminta meminta izin dahulu dari pemilik.Sebarang pengopy-an yang diambil tidak meminta izin terlebih dahulu,pemilik tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang.



Gila serius la peringatan aku ni..

Huuuuuu!