Jumaat, Mei 06, 2011

MAKHLUK YANG KITA TELAN SECARA TAK SEDAR...EEUUWWW..

Dulu..bila aku lepak lama-lama kat reban ayam..Mesti Arwah Tokwan Non marah..


"Hama banyak tu!! awat ketegaq taktau dok main kat situ..!!!!"

Takpun..pagi-pagi tok akan sidai toto(bukan sport toto nomboq ekoq yaaa..hahhaha) kat penyidai kain sambil ketuk-ketuk toto tu..tok cakap kena ketuk toto ni nak buang hama.Jadi dari kecik aku dok pikiaq macam mana la rupa hama ni..macam kutu ka..hama ni macam bakteria ka..sama spesis ka..Dia besaq mana..aku tengok habuk ja beterbangan bila tok ketuk-ketuk toto tu..nah...akhirnya..gua dapat jugak rupa hama ni...hahahhahahahahhaha....







Kutu Debu





Selain orang panggil kutu debu..orang kampung macam aku panggil menatang ni hama..Menatang ni punya la huduh..tapi macam ketam pun ada..kalau besaq menatang ni..aku dah buat masak lomak cili api dah ni..hihihi..Kutu debu ni melepak kat tilam-tilam,toto..sofa...Rasanya yang beterbangan masa tok aku dok ketuk toto tu bukan habuk tu..rasanya menatang ni la..bayangkan berjuta-tuja menatang ni doak atas tilam kita..kain cadar kita..kita pi tidoq..tanpa kita sedaq,kita tersedut depa sekali..aaiyoohhh!!











Bakteria binatang peliharaan






Sekali tengok macam ikan yang tengah berenang kat terumbu karang..Tapi rupanya ni la bakteria yang duk dalam bulu kucing dan bulu anjing dan bulu-bulu binatang peliharaan lain yang berbulu..hahaha..apa ayat aku ni..gelong...hahahhaha..Tau tak siapa yang amik imej ni..nama mamat ni Steve Gschmeissner,Baru berusia 61 tahun(baru??) dan memenangi pertandingan fotografi sains disebabkan imej menatang ikan tapi bukan ikan..Dia punya kamera dilengkapi Microscope Zoom yang buat dia boleh membesarkan makhluk sebesar hama ni sebanyak beratus-ratus kali..Tu dia...dasyat mamat ni..takat gantung kamera DLSR kat leher ja buat apa kan,tapi nak ambik gambar pun gambar blur..cuba buat macam mamat ni haa...ada banyak lagi gambar mamat ni ambik..cari kat Incik Google..mesti ada punya la...




Bakteria Roti



Bakteria ni dok dalam roti yang tak dibungkus dengan kemas.Cuba pikiaq..rakyat malaysia kalau tak silap aku suka makan roti Gardenia dengan roti Hi-5..Bayangkan dalam kedua-dua roti jenama ni ada berjuta-juta bakteria ni..kita baik punya layan makan dengan coklat Nutella...fuhh..satu kombinasi yang baik la untuk kesihatan badan..hahahhahaaha.....






Larva lalat hijau..



Lalat hijau tu adalah sejenis lalat yang besaq dari lalat biasa dan badan dia kaler hijua.Tempat lepak lalat jenis ni ialah kat market ikan..tempat buangan sampat..taik-taik menatang dan taik manusia yang tak dikambus..ala..aku pernah tengok budak kampung aku masa aku kecik dulu berak dalam lubang yang mak dia korek..pastu tak kambus plak..tak senonoh betul..pastu lalat hijau ni banyak ja hurung taik dia..Cibai!! aku tercerita aku mengitai budak laki berak plak..hahahhahahha...


Apahal plak nak cerita pasal lalat hijau sedangkan gambaq ni gambaq larva dia ja..Ok..bila aku tengok larva ni..aku teringat ulat dalam filem Starship Troopers tu..Ala..yang jadi ketua kepada segala lalat,nyamuk dan kumbang besaq tu...yang sedut otak manusia tu..Alaa....Yang Hero dia nama Johnny Rico tu..Ala..yang ada adegan romen-romen dalam khemah tu..yang tu mesti orang ingat...hahhahahhaha...





Lalat rumah



Rupa sebenar lalat rumah atau lalat biasa ni dah banyak kali aku tengok..jadi macam biasa dah...malas nak cerita banyak la..hahhahaha




Tadi Mr Eksekutif pun layan tengok gambar-gambar ni jugak.Then dia bagitau aku..Ada sebab jugak Allah jadikan menatang ni sekecil-kecil zarah..Cuba bayangkan kalau Dia biarkan menatang ni jadi besaq dan binatang secomel Zirafah plak jadi sebesar kuman..mesti manusia lai tak cukup tanah bila jumpa..hahhahahhaa...Tak papae Bos aku ni..hahahhahaha...



2 ulasan:

Dakwat Basah! berkata...

x sangka, mcm2 dah aku telan selama ni. poyo, ko pun samalah.

Amira Amair The Poyos berkata...

Dakwat Basah..

haaaa...
taupun...aku dok bayang brapa juta la menatnag ni dok melepak dalam usus aku..tah-tah dah mati jadi taik aku pa...haahahahha

PERINGATAN PENTING YANG POYO

Semua karya yang ditulis dalam blog in adalah hak milik pemilik blog ini.Sebarang tulisan yang ingin di-copy adalah diminta meminta izin dahulu dari pemilik.Sebarang pengopy-an yang diambil tidak meminta izin terlebih dahulu,pemilik tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang.



Gila serius la peringatan aku ni..

Huuuuuu!