Rabu, Januari 26, 2011

AKU ADA MASALAH DISLEKSIA? AKU OK JA...

Kalau nak tau..aku dengan Mirul serta Azhan mempunyai masalah Disleksia masa kami kecik-kecik dulu..hahahahaha..apa punya koman la kami ni kan?Berbeza dengan Aloyah yang dah boleh membaca start dari umoq dia 3 tahun lagi.Tapi jangan salah anggap,disleksia ni bukan penyakit ataupun terencat akal ka..Disleksia ni sebenaqnya merujuk kepada mereka yang menghadapi masalah bercakap, membaca,menulis dan mengira walaupun mempunyai daya pemikiran normal..See..kami normal..tapi kami ada masalah disleksia.Sebenarnya masalah ni terjadi kat kanak-kanak ja..tapi ada sesetengah orang yang mempunyai masalah ni samapai depa besaq..Tapi dalam kes kami..kami jadi ok bila kami masuk sekolah menengah.Azhan mungkin dalam proses nak ok kot..sebab sekarang dia dah makin pandai..hahahhaha..



Hahahahaha..kalau hampa nak tau..aku masa kecik-kecik dulu sama kes dengan Miss poyo la...la ni hampa tengok..satu dunia kenai aku...sapa tak kenal Tom Cruise kan..semua orang kenai..orang gila pun kenai aku..hahahhahaa







Ciri-ciri orang yang hadapi Disleksia ni ialah..:

1. Lamabt membaca dan tulisan tangan buruk gila...hahahahaha..yang tu memang masalah kami pun dulu..hahhaahhaha..aku boleh membaca masa darjah tiga dan Mirul plak darjah 5.

2. kalau membaca ja,mesti kurangkan huruf atau menambah huruf dalam satu perkataan..Azhan memang ada masalah ni dulu..

3. Sering keliru dengan sesuatu perkataan pada huruf-huruf tertentu contohnya 'b' dianggap 'p' dan 'p' dianggap 'q'. Masalah ni memang kami tiga beradik ada..gila mak aku hempuk kepala aku dengan buku sebab aku selalu silap sebut bila membaca..Ceq keliru..hahhaha

4. Kalau buat kerja mesti tak habis sebab perhatian rasa terganggu ja..

5. bercenderung menjadi seorang yang impulsif dan ikut perasaan sendiri ja tanpa pikiaq perasaan orang lain..Haaaa..ni betoi la sangat-sangat..



Blueekkk..aku pun sama jugak masa kecik-kecik dulu ada masalah Disleksia..Tapi hampa tengok..Aku jadi manusia terpandai tu..Sebut Albert Einstein..semua orang kenai..jangan jeles..Bluekk!!









Punca disleksia dipercayai akibat daripada cara kerja otak yang berbeza daripada keadaan yang normal. Apabila ujian imbasan dijalankan ke atas penghidap disleksia, didapati cara otak mereka memproses maklumat agak berbeza daripada biasa. Perbezaan ini mungkin disebabkan oleh kecacatan pada otak yang berlaku semasa dalam kandungan ataupun daripada kemalangan. Gila ayat karangan aku taruk dalam entri aku ni..tak percaya..tak sia-sia dapat A1 Bahasa Melayu masa SPM dulu..hahahhahaa



Omaigod..I mengaku la..Walaupun I ni Salma Hayek..salah seorang wanita terseksi dalam dunia..I ada masalah Disleksia gak..huhuhu




Faktor keturunan juga dikatakan sebagai salah satu punca disleksia. Kajian perubatan di barat mendapati kanak-kanak penghidap disleksia mempunyai latar belakang keluarga yang ada turut mempunyai penghidap sindrom ni..Memang betul kami 3 beradik jadi macam ni sebab faktor keturunan.Abah kami dulu memang hidap macam ni jugak masa kecik tapi lagi teruk..umur 9 tahun tak boleh cakap lagi..boleh cakap sikit-sikit ja..cakap pun tak sempurna...orang utara kata cakap tak teruih..Tapi tengok abah kami bila dia meningkat dewasa..dia antara budak terpandai kat sekolah dan berkebolehan mencipta formula matematik dia sendiri..mahir dalam ilmu fizik dan kimia..berkebolehan menghafal yang tinggi..sampai la dia ingat apa yang dia baca.
Tapi agak malang la sebab aku aku tolak tawaran sambung belajar kat Universiti sebab masalah keluarga yang terjadi dalam family dia..kesianyaa..




Gua Disleksia..gua ok..gua John Lennon..Gua ok!



Jadi..walaupun aku dan adik-adik ada masalah Disleksia,kami tak malu langsung atau rasa rendah diri la dengan keadaan diri kami..Walaupun asyik dapat nombor last ja dalam kelas,kami ok ja..Janji bila besaq ni..kami dah ada kerjaya masing-masing berkat usaha kami dan mak abah yang banyak mengajaq dan bagi sokongan pada kami la..Harap-harap Azhan pun boleh atasi masalah dia macam kami..Tapi memang sekarang ni dia dah makin ok pun..hohohoho..




Walaupun kami ada masalah disleksia dulu..kami membesar kuat dan sihat macam harimau biskut Tigerr!! Yeahh!!

2 ulasan:

roses berkata...

aiyok apa ini?gambar seksi ohhhh!!.

Amira Amair The Poyos berkata...

Roses..

Ceq tak perasaan dia bogel..dah upload baru tau..
wawawawwawawawa..

PERINGATAN PENTING YANG POYO

Semua karya yang ditulis dalam blog in adalah hak milik pemilik blog ini.Sebarang tulisan yang ingin di-copy adalah diminta meminta izin dahulu dari pemilik.Sebarang pengopy-an yang diambil tidak meminta izin terlebih dahulu,pemilik tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang.



Gila serius la peringatan aku ni..

Huuuuuu!