Rabu, Januari 19, 2011

MAK DAN KEGANASANNYA YANG BAWA BANYAK KEBAIKAN

Sekarang ni aku tengok,tahap budak-budak remaja melawan cakap mak depa..siap pukul balik mak depa bukan main tinggi lagi..Bukan takat budak sekolah rendah sama sekolah menengah ja..yang dah kahwin beranak pinak pun bukan kemain lagi tunjuk lagak samseng kat mak depa..Aku rasa Ah Long Bukit beruntung pun tau hormat mak depa..haiyya..

Yang si mak pun satu hal..anak macam tu disayang-sayang lagi...kasih pada anak punya pasal..anak terajang pun kira halal je kan...haaaa...kasih anak pun pun pada-pada la makcik..huii...
Tapi aku bukan nak cerita pasal mak orang..aku nak cerita pasal mak aku.Dari kecik sampai besaq,benda yang paling aku takut sekali kat mak aku ialah bila dia jegilkan mata dia..gila seram baiii..Mak kalau marah..dia punya suara..kalah orang yang berucap guna mikrofon.
piuuu..piuu..piu...dia kasi punya..Ingat mak aku kemetot mak aku tak ganas?Kalau la mak aku masuk gusti..habis kalah semua ahli gusti yang ada..hahahhahahahhahaha..Walaupn mak aku suka melawak,mengusik..buat lawak bodoh bangang dia..tapi time dia serius..huiii...takut nyahh!! berbeza gila dengan abah aku yang lembut dengan anak-anak.


Masa time aku kecik-kecik dulu..aku asyik rasa penampar mak aku ja..Umum semua dah tahu betapa ganasnya aku masa kecik-kecik dulu kan..gila aktif sampai orang cakap aku ni pompuan ka jantan..lain macam punya aktif..Panjat pokok,msuk bendang,kayuh basikal sampai maghrib.Samapai habis comot-comot baju aku..kotoq muka aku..kaki berdarah..muka dah makin ceme..Balik ja rumah,aku tengok mak dah berdiri depan pintu..

"Miraa!!!! hang buat apa???!!!"

Bergegaq rumah aku dengan dia punya perrtanyaan..Tak jawap ja..Pang!!!! pap!! pap!! pap!!..Nah amik hang..dua dua belah muka aku kena penampaq..macam tangan dinosour daa yang tampaq aku..Gagap jugak barang sejam dua..Tu dia mak aku punya penampaq kan..gila babeng sampai la dok rasa lagi dia punya pedih kena penampaq.Haa..buas lagi kan masa kecik..mau tak kena tampaq.


Nah..rasakan penampaq manja gue!!



Aku jugak masa kecik-degil gila punya degil..ketegaq nak mampuih..apa yang mak aku larang,aku buat jugak..kenapenampaq berkali-kali tak jalan..jadi dia balun plak dengan tali pinggang.Aku ingat lagi,aku pernah makan ais-krim diam-diam tanpa pengetahuan mak aku.Aku kan masa kecik-kecik dulu ada penyakit asma..Kalau makan ais ja..mesti batuk..kalau dah batuk tanpa henti..mesti la asma menyerang kan..sebab tu mak tak kasi aku makan Ais-krim..tapi aku makan gak..bila mak dapat tau..dia marah gila-gila la..mau tak marah..dah berkali-kali pesan,buat jugak.Sekali dia amik tali pinggang abah aku..dia balun betis aku..



Piap..!!piap..!! piap!!..



Tudia punya la ganas..sampai berbirat kaki aku hampa tau..Meraung sampai suara hilang.Lepas tu tak berani buat dah.Berkesan gila cara mak aku.Dengaq cakap teruih..hahahahhaha..selagi mak aku tak bagi makan ais krim..aku tak makan..tapi nakal tang lain..still buat jugak..hahhahaha..




Selain dipakaikan pada pinggang..kegunaan lain aku ialah membalun budak nakal macam miss poyo..hahhaha



Selain daripada penamapaq dan tali pinggang.Mak aku jugak ada beli rotan.Gila kena penangan rotan memang sakit gila...boleh tak tidoq malam lepaih kena,Mengigau ja.Tapi tiap-tiap minggu aku rasa mak beli rotan baru sebab aku selalu curi-curi amik rotan tu..patah-patahkan...hahahahhahahah..Pastu mak beli lain..aku curi-curi amik..patahkan jugak.Mak aku sorok la kat mana pun rotan tu..bila aku jumpa ja..haaaa..aku patah-patahkan..pastu aku bakaq..hahahaha...sebab tu kalau mak nak ajaq aku..dia main penampaq ngan tali pinggang ja..huhuhuhuhu..




Rasakan la pedihnya tubuh badan kami..Yeaah!!

Selain daripada kelakuan-kelakuan kat atas ,mak aku jugak suka pulas telinga aku..gila rasa macam nak tercabut.huhuhuhuhu..tapi ku tahan jugak labu sakitnya tu..Aktiviti mak berkurang bila aku makin membesaq..last aku kena penampor mak masa tingkatan 2.Lepas tu mak dah mula aktiviti membevel plak..mybe sesuai dengan usia aku,mak rasa membebel ialah paling bagus nak menegoq aku kan..Aktiviti tu mak sambungkan kat Mirul plak..hahahha..rasakan kau Mirull..dulu time aku..pastu turn hang plak..hahahhaah..

Tapi bukan nak puji diri aku sendiri ngan Mirul la..Kami masa kena marah..kena pukull,kena rejam kepala dalam air..(tu Mirul yang kena..hahhaha..padan muka),tapi lansung tak melawan mak..lansung tak balas balik..atau nak menepis sikit pun apa yang mak buat kat kami..Kami diam,kami takut..kami hormat..biaq la mak pukul kami gila-gila punya sakit..janji kami tak dapat menambah dosa melawan mak..sakitnya balasan derhaka kat mak lagi dasyat oii..

Tapi aku perati budak-budak la..Waah..bukan main lagi..bila mak depa nak pukul ja..tepis menepis lagi..mak tinggikan suara..depa lagi tinggikan suara depa..mak membebel ja pun,tendang habis segala macam benda yang da kat depan mata tak puas hati..

Hahahahahhaha..bodoh betul la budak zaman la aku rasa..

3 ulasan:

Bijen M. berkata...

Bab ini aku sokong.
Budak-budak zaman la.
Ergh!
Aku sebab makan paling banyak rotan sebab tu jadi lagu ni.
Adik aku sampai tak pernah kena rotan.
T_T

Sekarang nak cari rotan kat kedai pun payah.

Penanggah berkata...

gua tak bleh lupa kena hambat ngan mak sebab mandi sungai sampai lupa diri masa ecik2 dulu.. x sempat nak lari.. tetiba jer dah terpancul kat situ apa lagi memang nahas ler kena libas.. nah hambik kaoo..

Amira Amair The Poyos berkata...

Bijen..

adik aku yg bungsu pun tak pernah kena..
huhuhu

Penanggah..

kmpung gua takdak sugai..
kalota sungai pun gua terjun..kalo gua terjun..lg by la tali pinggang merasa kult lembut gua..
haaa

PERINGATAN PENTING YANG POYO

Semua karya yang ditulis dalam blog in adalah hak milik pemilik blog ini.Sebarang tulisan yang ingin di-copy adalah diminta meminta izin dahulu dari pemilik.Sebarang pengopy-an yang diambil tidak meminta izin terlebih dahulu,pemilik tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang.



Gila serius la peringatan aku ni..

Huuuuuu!