Ahad, Januari 02, 2011

BUDAK ZAMAN SEKARANG KURANG AJAR

Kelmarin,aku kluaq shopping brsama Aloyah dan kawan baik dia Si Mimilolo dan Incik Bachok.Nak beli kelengkapan akhir barang-barang nak masuk sekolah esok untuk Azhan(beg je pun..hahahhaha).Mula-mula kami pi Jusco kat Bandar Perda.Masyaallah..orang punya la ramai..gila ramai sampai aku naik rimas.Maklumlah tengah buat jualan sale..(macam la sale sangat).Oleh sebab rimas,aku and the geng amik keputusan pi Pasific kat Perai.Tapi malangnya keadaannya sama gak macam kat Jusco Perda..tapi lagi ramai sial...

Nak tak hendak aku layan jugak cari beg kat Azhan disitu.Tapi aku bukan nak cerita pasal kami mencari beg untuk Azhan..tapi pasal gelagat budak-budak sekolah Zaman la...(Ofcoz yang lahir pada tahun 90an kan...baya-baya Aloyah) yang begitu kurang ajar dengan orang tua yang bagi aku sama baya dengan Mak Pak depa mahupun Tok Tokwan depa.Dan walaupun kejadian tu berlaku kelmarin dan aku masih ingat sampai la sampai boleh panaskan hati aku.

Faham-faham la apa yang berlaku kalau sesuatu tempat tu ramai dengan orang.Sampai nak jalan pun susah macam kat pasar malam padahal tu adalah sebuah Mall yang besaq.Time tu kejadian bahu langgar bahu..bahu terlanggar tangan..hang teraba aku..aku teraba hang pun terjadi la..aku rasa ramai yang terkena termasuk aku.Tapi dalam rama-ramai kjadian macam tu berlaku,ada seorang Pakcik ni..aku rasa dia mai dengan anak-anak dia..tengah berjalan didpan aku.Dengan keadaan anak-anak dia yang masih kecil yang nakal sikit berlari-lari sana sini dan orang yang ramai.Aku tengok macam susah ja dia nak kontrol anak dia..Tengah dok menangkap anak dia yang dok berlari-lari tu,tiba-tiba dia terlanggar seorang budak perempuan yang jalan dari arah yang bertentangan.Takat berlaga bahu ja pun..Pakcik tu pun Minta maaf..tau apa budak tu balas..

"Anak haram!!buta ka wooiii..tak nampak???!!!bodoh!!"

Bayangkan seorang budak perempuan,yang pakai tudung litup ala Yuna..pakai t-shirt lengan panjang(budak-budak bertudung selalu pakai fesyen camtu la..) dan jugak seorang melayu boleh memaki hamun seorang pakcik yang sama usia dengan ayah dia mybe.Pakcik tu siap minta maaf kau boleh maki dia..kau la kot anak haram sampai takdak mak bapak nak ajar hang jadi seorang yang baik budi bahasa.Aku tengok merah padan pakcik tu punya muka bila budak tu maki dia macam tu..Kalau aku jadi pakcik tu,memang aku tampaq dah..
Aku rasa budak-budak cina mahupun India lebih tahu menghormati orang tua dari budak melayu ni..Keapa aku cakap macam tu?sebab mak aku pernah hadapi kejadian yang sama..brlanggar dengan sorang budak cina yang memang agak seksi la pemakaian dia..belum sempat mak aku bersuara..dia dah cakap..

"Sorrry..sorry aaaa..."

Kejadia kedua plak berlaku time aku dalam kereta pulang dari tempat kera.Tim tu jalan bizi gila samapi nak masuk simpang bukan main susah lagi..Tengah kereta dok jem..aku dah dekat dengan satu simpang tiga.Ada sebuah kereta ni..Chinese old man yang daritadi nak masuk simpang tak boleh sebab takdak sapa yang nak kasi jalan.Yang kurang ajar brhenti betul-betul tengah simpang tu pun ada..tapi bila sampai tang aku,aku pun bagi la dia jalan..Dia punmasuk la plan-pelan dengan bantuan aku yang tengok dari cermin sisi kot-kot la ada motor ka..yala..motor kat slalu lalu kat tepi-tepi tu..Bila au tengo motor takdak..aku bagi isyarat boleh masuk..sbaik ja dia dah masuk..sekor motor ni yang agaknya menyelit dari tadi sebab tu aku tak nampak muncul..berlanggar ngan kreta uncle ni..tapi tak teruk pun..dia pun tak jatuh pun dari motor..Jadi uncle ni pun keluar la tanya dia ok ke tak dengan nada lembut..dia boleh jawab..

"Lu tak nampak ka olang tua..??!! cibai lu..Pegi mampus la lagi baik..menyusahkan olang..!!"

Sorang budak laki..pakai baju sekolah..Memaki hamun sorang tua yang baya-baya tokwan dia.Mesti orang akan cakap..

"Ala..lantak pi la dia nak maki..bukan melayu pun.."

Ini bukan time kita nak prkauman.Selalu pakcik-pakcik kat kedai kopi punya ayat camtu la..Ini soal kurang ajar pada orang tua.Semua agama menyuruh kita hormat pada orang yang lebih tua dari kita sama macam kita hormat mak pak kita.Kalau dengan lelaki cina tu pun dia boleh kurang ajaq.agak-agaknya sama melayu pun dia kurang ajar jugak.Sebab tu la kaum lain selalu cakap..

"Budak melayu manyak kulang ajar aaa.."

Bila cakap macam ni marah....tapi tu la hakikatnya.Tapi kdah dengan orang lain boleh kurang ajar..apatah lagi dengan mak pak kan..Kita semua tak sempurna..semua orang pernah melawan mak pak dia termasuk aku.Bunyi Hissshhhhh pun boleh diategorikan urang ajar jugak.Agaknya kat rumah depa suka maki-maki mak pak depa kot sampai kat luar pun boleh memaki orang dengan slamba babi ja..

Sbenarnya banyak kejadian kurang ajar yang dilakukan oleh budak-budak zaman sekarang yang pernah aku tengok..Tapi aku bagi contoh dua ja..kalau nak dikira..fuhh..!!
Tu mnujukkan btapa ramainya budak yang brsifat krang ajaq pada zaman la ni.

3 ulasan:

Muhammad hamizan bin yusof berkata...

setuju!!

Amira Amair The Poyos berkata...

Hamizan..

amboi hg...mcm acara letak hrga hantaran plak..
hahahhahaha

Tanpa Nama berkata...

Kurang ajar... tapi bila orang lain tindas orang melayu, tahu pula nak pertahankan bangsa. Sedangkan orang melayu sendiri papar kebodohan. Memang betul budak melayu sekarang tak pakai otak.

PERINGATAN PENTING YANG POYO

Semua karya yang ditulis dalam blog in adalah hak milik pemilik blog ini.Sebarang tulisan yang ingin di-copy adalah diminta meminta izin dahulu dari pemilik.Sebarang pengopy-an yang diambil tidak meminta izin terlebih dahulu,pemilik tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang.



Gila serius la peringatan aku ni..

Huuuuuu!