Selasa, Januari 18, 2011

DULU..KALAU NAK MENGAJI AL-QURAN..KENA BUAT.....

Tok aku tengah bercerita ni.sambil dia cerita,aku menaip..
hahahhahaha...


Tok kata,masa dia kecik-kecik dulu,tahun 50an,time tu negara kita tak merdeka lagi.Tok aku pi mengaji Quran kat mak sedara Tokwan aku(atau lebih senang mak sedara angkat sebab tokwan aku anak angkat jaa..).Time tu tok tak kenal Arwah tokwan,tokwan pun dah tentu takkenal tok kan..

Tok cakap nak mengaji zaman dulu-dulu tak sama macam la..Senang ja zaman sekarang..dulu agak susah..Bukan susah apa..Pukul dua petang dah berjalan ke rumah tok guruSampai ja rumah tok guru,bukan boleh mengaji dulu..Depa kena tolong angkut ayaq(dulu mana da paip..telaga ada la..),Depa kena sapu sampah...siram pokok bunga..tolong giling rempah(sekarang pakai serbuk rempah ja..hahahhahaha).Bila dah setel suma kerja,baru boleh naik kat serambi rumah,port mengaji..Tu pun bukan boleh mengaji terus,kena tunggu ramai-rami penuhkan serambi tu,baru dia suruh pakat-pakat baca Quran,Sambil-sambil tu tok guru panggil dua orang sekali mengadap dia membaca.kalau salah sebutan ja..
Piaaappp!!!!..rotan la kena kat badan..haaaa....


Zaman la tok kata..kasi duit ja kat orang yang mengajar mengaji..semua setel..Pastu petang-petang lepas sekolah.ada kelas agama plak..senangnya hidup budak-budak zaman sekarang..
hahhaahhahhahaha...

Tiada ulasan:

PERINGATAN PENTING YANG POYO

Semua karya yang ditulis dalam blog in adalah hak milik pemilik blog ini.Sebarang tulisan yang ingin di-copy adalah diminta meminta izin dahulu dari pemilik.Sebarang pengopy-an yang diambil tidak meminta izin terlebih dahulu,pemilik tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang.



Gila serius la peringatan aku ni..

Huuuuuu!