Rabu, Januari 05, 2011

ASAL USUL PIZZA

Tadi aku dan adik-adik layan makan pizza yang dibeli kat Pizza Hut.Tengah mlayan baik punyerrr makan pizza,aku terpikiaq la sat..macam mana la makanan kegemaran seluruh dunia ni tiba-tiba muncul dan jadi terkenal kat serata dunia.Orang asli afrika hungga..hungga pun pandai layan pizza kan..
Jadi aku pun siasat la..






Pizza




Pizza ni sebenarnya sampai la taktau asalnya bila muncul.Orang dok berdebat pasal kemunculan pizza ni tak abis-abis lagi sampai la.Yang diketahui pun hanya namanya sahaja yang tiba-tiba jadi sebutan pada awal tahun 997,tiu pun dalam bahasa Latin Pertengahan.Pada abad k 16 di Naples,sejenis makanan disebut Gallete dikenal pasti sebagai pizza.Gallete ni adalah sejenis roti yang nipis dibakar atas api la..



Gallete



Masa time tu,Pizza ni cuma makanan untuk orang-orang miskin papa kedana nak mampus dan hanya dijual kat tepi-tepi jalan je pun.Orang-orang kaya yang berkedudukan memang tak layan pizza ni..Cuma zaman la ja trbalik sikit kan..dah jadi exclusive gitu..sampai tak pernah makan pizza kira tak urban la..hahahahhahaha..




Pizza Hut mybe..hahahhahahha



Sebab tu la sebelum abad ke 17,kandungan Pizza ni hanyalah sos putih(apa sos putih?aku pun taktau..mayonis kot..huhuhuhu) yang ditaruk atas pizza ni..bukan macam la...segala mak nenek depa tabur atas doh roti pizza tu haaa..kalau kayu ngan batu boleh makan,aku rasa kayu dan batu pun depa taruk atas doh roti pizza tu..hahahaha..
Kemudian..adala mangkuk mana tah yang cerdik sikit..pi taruk la atas pizza tu minyak,tomato dan sedikit ikan la..Tak silap aku nama mangkuk tu Alexandre Dumas kot,time tu mybe dalam tahun 1843..haaa..begitu la alkisahnya..



Pepperoni Pizza



Kemudian,pada bulan Julai ka Jun taktau.. tahun 1889 bagi menghormati Ratu Itali time tu yang bernama Ratu Margherita Of Sovay..Chef terkenal Diraja bernama Raffaele Esposito telah mencipta resepi Pizza baru yang diberi nama Pizza Margherita.Pizza ni dipenuhi dengan tomato,sos cili,keju mozzarella dan jugak basil.Kandungan bahan-bahan atas pizza ni ada kena mengena dengan warna bendera Itali time tu..haaaaa....Maknanya Chef ni la orang pertama yang bubuh chesse kat Pizza..




Pizza Margherita




Sejak dari itu Pizza pun terkenal lah diseluruh dunia.Kedia dia merata-rata tempat ada termasuk la kat Amerika Syarikat,Negara yang memperkenalkan KFC dan McD.

Tiada ulasan:

PERINGATAN PENTING YANG POYO

Semua karya yang ditulis dalam blog in adalah hak milik pemilik blog ini.Sebarang tulisan yang ingin di-copy adalah diminta meminta izin dahulu dari pemilik.Sebarang pengopy-an yang diambil tidak meminta izin terlebih dahulu,pemilik tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang.



Gila serius la peringatan aku ni..

Huuuuuu!