Rabu, Disember 22, 2010

ASAL USUL SANDWICH

Bos berehat sat dari meeting.Sorang nak berak,sorang lagi nak hisap rokok.Jadi aku pun berehat la jugak ni..kikikikiki..


Nama gua Earl Of Sandwich..gua telah mencipta sejarah dunia.Jangan Jeles...



Aku kan..kalau dengan Sandwich memang aku suka makan la.Cakap la sandwich apa,semua aku sapu kecuali sanwich daging babi.Gila ka aku nak makan..?hohoho..
Sebenarnya Sandwich ni boleh dibuat dengan pelbagai jenis roti,bukan terhad kepada roti gardenia ataupun roti Hi5.Aku tau roti Gardenia memang digemari rakyat malaysia termasuk aku.hahahahhaha..







Kalau aku macam sandwich stail ni,alamatnya badan aku jadi macam badak la..








Zaman la ni kan,aku tengok sanwivh pun dah alami proses evolusi macam dinosour gak.Makin lama makin enak ja aku tengok cara-cara dan bahan-bahan yang diguna untuk buat sandwich ni.Jual sanwich kat tepi jalan pun laku baii..tu dia sandwich punya penagan kan..







Tapi aku rasa ramai orang tak pernah pikir asal usul sandwich ni.Tau makan ja..Lain kali sambil makan pikir la jugak,asal mana la makanan dari barat ni kan..
Sebenarnya sandwich ni diambil bersempena nama seorang aristokrat Inggeris pada abad ke 18 yang bernama Earl of Sandwich IV.Dia ni adalah seorang taik judi sampai mengabdikan hidup dia bermain kad ja sepanjang masa.Oleh terlampau taksub sangat bermain judi tak kira masa,sampai nak makan pun takdan,jadi Earl telah menyuruh orang gaji dia kapitkan saja daging dengan dua keping roti supaya dia senang nak makan sambil bermain judi.Sebelah tangan pegang makanan,sebelah tangan lagi main judi.Punya la teruk mamat ni..huhuhuhu..
Malah kawan-kawan sekepala dengan dia pun mula tiru buat makanan macam tu.Jadi nama daging dikapit dengan dua keping roti tu diberi nama sempena nama beliau la..


















Jadi pencipta Sandwich ni bukan lah dari Cheff terkenal macam Chef Wan ka..Cuma dari seorang taik judi ja pun..

Cissss!!









Kalau dalam bahasa Inggeris kuno,Sandwic bermaksud 'tempat berpasir' sebab tempat tinggal Earl ni diberi nama Sandwich gak.



Agaknya tempat Earl duduk ni berpasir agaknya..tandus macam gurun kot..hahahhahaha..merapu aku ni..



Tiada ulasan:

PERINGATAN PENTING YANG POYO

Semua karya yang ditulis dalam blog in adalah hak milik pemilik blog ini.Sebarang tulisan yang ingin di-copy adalah diminta meminta izin dahulu dari pemilik.Sebarang pengopy-an yang diambil tidak meminta izin terlebih dahulu,pemilik tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang.



Gila serius la peringatan aku ni..

Huuuuuu!