Rabu, Disember 22, 2010

PERINGATAN UNTUK WARGA TM(BUKAN TM PUN BOLEH GUNA PAKAI PERINGATAN NI UNTUK OPIS ANDA.KALAU SAYANG COMPANY ANDA LA..HAHAHAHHAHA)

Tadi pihak pengurusan hantar emel ni..




Warga TM sekalian,

Mulai 25 Disember 2010 hingga 2 Januari 2011, keseluruhan anggota TM akan mula bercuti panjang sempena cuti 1TM. Pejabat tempat kita bekerja akan ditinggalkan sunyi buat seketika.

Dalam suasana riang gembira pada hari-hari bercuti sebegini, janganlah kita lupa akan keselamatan pejabat/tempat kerja yang kita tinggalkan itu. Kita perlu melaksanakan sesuatu untuk memastikan pejabat/tempat kerja kita juga sentiasa terjamin keselamatannya dengan mengambil langkah-langkah keselamatan pencegahan awal yang perlu.

Berikut adalah langkah-langkah keselamatan berpatutan yang perlu diberi perhatian dan diambil tindakan oleh setiap anggota untuk memastikan keselamatan pejabat/tempat kerja dan sebagainya tidak terdedah kepada ancaman kecurian/kebakaran atau risiko-risiko lain.

LANGKAH-LANGKAH KESELAMATAN YANG PERLU DIAMBIL SEBELUM MENINGGALKAN PEJABAT/TEMPAT KERJA UNTUK BALIK BERCUTI PANJANG:



1. Pastikan semua pintu/tingkap/kabinet pejabat ditutup dan dikunci.

2. Pastikan tiada barang-barang atau bahan-bahan yang mudah terbakar seperti mancis api, minyak petrol, kertas-kertas usang atau apa-apa jua yang boleh menyebabkan berlakunya kebakaran di dalam pejabat.

3. Matikan punca elektrik yang disambungkan kepada komputer, printer, scanner, LCD, pengecas bateri telefon bimbit, telefon biasa, cerek elektrik, radio/mini kompo, TV, perakam video dan sebagainya.

4. Matikan punca elektrik bagi alat hawa dingin yang tidak diperlukan.

5. Jangan tinggalkan barang-barang berharga peribadi di pejabat/tempat kerja seperti wang tunai, barang kemas, telefon bimbit, komputer peribadi dan lain-lain.

6. Pastikan pili/paip air ditutup ketat/kemas agar tidak berlaku kebocoran yang boleh menyebabkan banjir di pejabat dan merosakkan peralatan.

7. Pastikan laluan-laluan kecemasan dan pintu kecemasan di pejabat tidak terhalang.

8. Pastikan kenderaan syarikat tidak diletakkan di tempat yang dilarang / menghalang laluan kecemasan.

9. Pastikan kenderaan syarikat diletakkan di dalam kawasan TM. Semua pintu, tingkap, tangga pada kenderaan dikunci. Kenderaan-kenderaan persendirian tidak dibenarkan diletak di dalam premis TM semasa pulang bercuti.

10. Pastikan barang / peralatan berharga tidak disimpan di dalam kenderaan. Sila keluarkan dan simpan di dalam setor yang selamat.

11. Pastikan barangan berharga seperti laptop, “pettycash” dan sebagainya disimpan di dalam kabinet/peti besi/bilik kebal yang berkunci.

12. “Penyelia Pejabat” hendaklah memaklumkan perkara ini kepada semua anggota di bawah seliaannya supaya mengambil langkah-langkah keselamatan awal ini untuk mencegah daripada berlakunya bencana yang tidak diingini yang akan merugikan harta benda syarikat dan anggota sendiri.

13. “Penyelia Pejabat” dan “Penghulu Bangunan” hendaklah mempunyai senarai anggota premis/bangunan masing-masing alamat rumah/nombor telefon untuk tujuan perhubungan apabila diperlukan. (Jika boleh) satu salinan diberikan kepada Unit Keselamatan Negeri/Menara TM

14. Jawatankuasa Premis/Bangunan (OSH Committee) berperanan dalam memastikan keselamatan di tempat kerja masing-masing.

15. Penyimpanan komputer peribadi di dalam kenderaan adalah dilarang sama sekali. Ini kerana pencuri dapat mengesan adanya komputer walalupun di dalam bonet kereta melalui alat pengesan bateri.

Pusat Kawalan Operasi, Pengurusan Keselamatan TM akan memantau tahap keselamatan 24 jam sepanjang tempoh bercuti bagi memastikan semua premis/bangunan TM di seluruh negara berada di dalam keadaan yang selamat.

Jika anda mempunyai sebarang masalah berhubung dengan keselamatan atau kecemasan bolehlah menghubungi No.Telefon Pusat Kawalan Operasi Keselamatan TM di negeri-negeri/Menara TM yang beroperasi 24 jam seperti berikut:



Nombor telefon takkan nak tulis gak kot..
hahahahhahaa


Siapa-siapa kerja TM tapi tak dapat emel macam ni kat emel hampa..sila la ambik berat baca yerr(ada ka orang TM baca blog aku?)

Aku rasa semua staff TM dapat emel ni..
Ye tak Ida?

Hohohoho..

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

[url=http://badcredit.creditcompliance.com]Bad Credit[/url]

PERINGATAN PENTING YANG POYO

Semua karya yang ditulis dalam blog in adalah hak milik pemilik blog ini.Sebarang tulisan yang ingin di-copy adalah diminta meminta izin dahulu dari pemilik.Sebarang pengopy-an yang diambil tidak meminta izin terlebih dahulu,pemilik tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang.



Gila serius la peringatan aku ni..

Huuuuuu!