Isnin, November 29, 2010

HARI INI DALAM SEJARAH:TIDUR BERPELUKKAN BATANG PISANG

Tahun 80an..bukan semua ada tv kat rumah.Hanya yang betul-betul kaya atau sederhana kaya ja mampu beli tv.Tu pun bukan tv kaler pun..tv hitam putih yang boleh tutup macam almari tu.Kalau kat pekan Bagan mybe ramai yang ada tv kaler macam rumah Cik Ah dan Haji Im.Tapi kalau kat Tasek Gelugor ni,hanya Tv hitam putih ja jadi hiburan.Dalam Kampung Permatang Manggis,hanya rumah Haji Arshad ja ada tv.Eh..bukan haji Arshad ja..rumah Mek Nab kelantan tu pun ada.Tu pun laki dia beli kat luar negara.Laki dia kan kelasi kapal...

Oleh sebab rumah depa ja ada tv,maka bila time malam ja rumah depa jadi kunjugan orang-orang kampung terutama remaja dan kanak-kanak datang menonton.Oleh sebab Haji Arshad dan Non bersepupu,atau lebih senang sepupu angkat sebab Non cuma anak angkat bapa sedara Haji Arshad.Maka anak-anak Non lebih selesa datang menonton Tv di rumah haji Arshad.Turut sama join anak-anak abang angkat Non.

Satu malam,dalam pukul 10 malam,anak-anak Non bersama anak-anak abang angkatnya berjalan pulang dalam gelap gelita.Biasa la kampung zaman 80an..mana ada lampu jalan lagi.Bertemankan lampu suluh,depa berjalan berpimpingan tangan.Adala dalam 4 5 orang time tu.Anak ke 5 Non,yang bernama Maz ni memang kaki tidur.Tidurnya tak kira masa atau tempat.Masa berjalan pun boleh tidur.Malam tu Maz tertidur.Walaupun marah dengan tingkah laku kakak depa ni,tapi Idah dan Lie terpaksa jugak la pimpin tangan kakak depa,takut terjatuh.Apala..selalu kakak yang pimpin adik-adik..Ni adik-adik yang pimpin kakak..Dunia memang dah terbalik.huhuhuhu.

Sambil depa berjalan dan berpimpin tangan,depa ketawa sebab lucu dengan celoteh anak-anak abang angkat ayah depa terutama yang bungsu bernama Naim tu.Biasa la kan bila dah ketawa terbahak-bahak akhirnya depa terlepas tangan kakak depa.
Sampai ja dirumah,kedua beradik tu terus ja masuk dalam bilik nak tidur tanpa depa sedari kakak depa takdak sekali.

Seperti biasa,sebelum tidoq..Non akan jenguk bilik anak-anak dia.Tiba-tiba dia berasa hairan,eh..mana seorang lagi kan..ada dua ja ni kat atas tempat tidur..dia segera mendekati kedua anak dia,dijenguk pada muka kedua nak-anaknya tu..Ni Idah..ni sebelah ni Lie..mana plak Maz ni..Suasana jadi kecoh tiba-tiba bila Non tiba-tiba menjerit.Anak-anak yang besar-besar pun terjaga sama.Kesian,esok nak pi kerja ayah depa buat kecoh plak..

"Maz mana?Maz mana?"Soal Non panik kepada Idah dan Lie.Anak yang lain-lain tercengang.Aphal la ayah depa ni.

"Tadi dia ada dengan kami ayah.."jawab Idah separuh mamai..Ma yang ada ditepi Non dah separuh pitam.Siapa plak yang culik anak dia ni..dah la Maz tu kategori comel jugak tu..huuuu!

"Tadi Maz tidoq ayah..kami pimpin dia..lepas tu kami balik..gelak-gelak..pastu..."Idah tak dapat terus cerita,fikiran dia blur.

"Naim!!!" tiba-tiba Non teringatkan Naim,anak abang angkatnya yang nakal tu.Dia segera keluar rumah ke rumah abang angkat dia yang bersebelahan rumah dengan rumah depa..

"Long..hang tanya Naim sat..mana Maz?"Arah Non sebaik saja abang long dia menyoal.Naim yang ada dalam bilik tiba-tiba ketawa.Marah dengan anak dia,Abang Long segera menarik telinga anak bungsunya itu lalu menyoal.

"hahahahaha..kat kebun pisang paklong Chad ayah..hahahahhahaa.."jawab Naim sambil ketwa,Dengan pantas depa semua pakat-pakat ke kebun pisang Milik Haji Arshad.Memang betul kata Naim..Maz tidoq baik punya berpelukkan batang pisang.Entah bila masa Naim tinggalkan Maz di situ pun taktau la..
Huuuuuuuuuu!

Tiada ulasan:

PERINGATAN PENTING YANG POYO

Semua karya yang ditulis dalam blog in adalah hak milik pemilik blog ini.Sebarang tulisan yang ingin di-copy adalah diminta meminta izin dahulu dari pemilik.Sebarang pengopy-an yang diambil tidak meminta izin terlebih dahulu,pemilik tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang.



Gila serius la peringatan aku ni..

Huuuuuu!