Selasa, Februari 15, 2011

KENANGAN TIME MAULIDUR RASUL..DAN BEBELAN MISS POYO..

Dulu..masa aku kecik-kecik sekolah rendah dulu bila time Maulidur Rasul ja mesti aku rasa teruja sampai pagi-pagi subuh ja bila bangun terus teriak..

"Ye..ye..hari ni besday Nabi..yea..yea..."

Lepas pi la mandi,pakai baju kurung baju raya..Mak tolong pakaikan tudung sebab aku tak reti pakai tudung.Masa sekolah rendah aku mana pakai tudung..pakai baju kurung pun jarang-jarang.Aku pakai skirt dulu masa sekolah rendah.Lepas pakai tudung ja..Abah bawa aku pi sekolah sebab aku dulu memang tak miss punya la nak sertai perarakan Maulidur Rasul..Hhihihihihihi..

Aku dengan kawan-kawan sekolah dengan cikgu sekali berarak la..Memang seronok gila la berarak time Maulidur Rasul sampai tengahari.Leaps tu kami berarak balik pi sekolah.Dapat la makan minum free iaitu berupa sebungkus bihun goreng dalam polistrin yang bila aku makan rasa macam aku makan dawai dan sebotol air mineral..hohoho..Lepas tu abah pun mai amik aku pulak balik rumah.

Haaa..bila balik rumah ja,benda aku suka nak layan sekali tepat pukul 2 petang ialah filem arab pasal Nabi Muhammad,perang badar la..cerita Zaman Jahiliyah la kat TV1 dengan TV2.Time tu siaran Tv yang ada tiga tu jela..TV1,TV2 dengan TV3.NTV7 dengan 8TV mana ada lagi time tu..apatah lagi ASTRO..Yang berduit sikit masa tu mybe ada MEGA TV kot kat rumah depa.Jadi hari-hari dok ulang tiga TV tu jela kan..Masa tu TV1 kira hebat la boleh tayang filem-filem arab..
Ada satu cerita arab tu..aku ingat sampai la..kisah pasal Jahiliyah..Masa tu ada satu watak lelaki la..bini dia beranak..dapat anak perempuan..Dia bengang sebab tak dapat anak lelaki..Jadi dia amik baby yang tengah menangis tu..bawa pi tengah padang pasir..Dia korek pasir tu buat lubang..Lepas tu dia taruk baby tu dalam lubang tu..dia kambus..baby tu menangis la sampai la suara baby tu tak dengar dah bila si bapa ni habis kambus..kejam gila..la ni dunia kita kat Malaysia pun jadi macam tu la..buang anak merata-rata...Romen mau..anak takmau..cibai!!

Lepas tu ada lagi satu watak..dia ada anak perempuan dua orang..Yang sulung dah dewasa baya-baya aku..yang kecik dalam umur 5 tahun.Satu hari si bapak ni nampak anak bungsu dia dok menari-nari dengan kawan-kawan dia..sambil orang dewasa dok bertepuk tangan la tengok..Jadi si bapa ni rasa malu yang amat..Dia pukul anak dia kat situ jugak la..Lepas tu bawa anak perempuan dia kat tengah padang pasir..tanam anak dia tu hidup-hidup.Yang si kakak ni bila dapat tau berlari la pi kat tempat adik dia kena tanam tu korek balik sambil menagis..Wooo..sedih gila..aku pun nangis sama...huhuhu..

Tapi la ni kan..nak tengok orang berarak kat tempat aku jarang sekali..kat temapt lain taktau la..aku sendiri pun dah tak sertai berarak dah..apa punya tur aku ni..Lepas tu TV-TV dah tak pasang cerita arab pasal nabi-nabi ni..Memang takdak la..Yang ada drama-drama melayu jela..Tayang la balik weii..cerita-cerita arab tu weii..aku minat tu..

Dan lagi satu..time ni time cuti..ramai aku rasa yang amik kesempatan ni nak dating la tengok wayang la..shopping la..Tapi ada tak yang menghayati atau mencontohi sifat-sifat yang ada dalam diri Rasul kita?ada tu ada tapi tak semua..Yang aku tau..bila cuti Maulidur Rasul ja.mesti ada yang terjerit..

"Yeaaa..esok cuti..yeaa...."

Takdak pun orang sebuut..

"Yeaaa...esok besday Rasul kita Yeaaa..."


Tapi bila time Valentine Day..hari kematian seorang paderi kristian...Mesti orang akan sebut..

"Yeaa..esok Valentine..best-best dapat keluar dengan pakwe..dapat dating.."

Tak cuti pun sanggup ambik cuti..
Bila tegur cakap pulak..

"Ala...kita bukan sambut pun kematian paderi tu pun..kita tau la...kita ja sambut hari kasih sayang je..bukan murtad pun.."

Hari Maulidur rasul pun kita boleh buat hari kasih sayang apa..hari cinta jugak..Seperti mana Rasul kita ni cintakan umat dia..kita kena balas balik la...Kita boleh limpahkan kasih sayang kita time ni selain pada Nabi kita,pada keluarga...pada kawan-kawan..sedara mara..takkan pada kekasih ja kot..
Uweekk..!! nak termuntah aku..macam la kekasih kita tu dah betul-betul jadi milik kita sedangkan yang paling nyata sekali milik kita ialah Nabi Muhammad..Errkk..kita milik Allah..
Apala...

Tiada ulasan:

PERINGATAN PENTING YANG POYO

Semua karya yang ditulis dalam blog in adalah hak milik pemilik blog ini.Sebarang tulisan yang ingin di-copy adalah diminta meminta izin dahulu dari pemilik.Sebarang pengopy-an yang diambil tidak meminta izin terlebih dahulu,pemilik tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang.



Gila serius la peringatan aku ni..

Huuuuuu!